המגעים לביטול השביתה נמשכים אל תוך הלילה: מסתמנת התקרבות בין הצדדים

בכירי האוצר וההסתדרות מתכנסים בשעות אלו במסגרת ניסיון אחרון למנוע את תחילת השביתה הכללית במשק. הצדדים מעריכים כי הסיכוי לפרוץ השביתה לא עולה על 50% וכי תימצא פשרה בין דרישת ההסתדרות לאוצר

זבל
זבל | צילום: רוני שיצר

בניסיון אחרון למנוע את השביתה הכללית במשק היום (שלישי), נמשכים המגעים בין בכירי ההסתדרות והאוצר אל תוך הלילה. למרות שלפי שעה קשה להעריך כיצד יסתיים הלילה המתוח במסדרונות האוצר, בשעות האחרונות מסתמנת התקרבות מסוימת בין הצדדים והללו אומדים נכון לעכשיו את הסיכוי לפרוץ השביתה בלא יותר מ-50%.

הצדדים עשויים לחתום על פשרה לפיה יסכימו על נקודת אמצע בין הצעת האוצר לבין דרישת ההסתדרות לתוספת השכר. אותה פשרה תיקבע כתוספת השכר לשנים הקרובות במגזר הציבורי ואם אכן תושג, היא תביא לביטול השביתה המתוכננת להתחיל הבוקר בשעה 06:00.

בין הצדדים חילוקי דעות שלכאורה נראים משמעותיים. ההסתדרות דורשת תוספת שכר בשיעור של 3.5% לשנה במשך שלוש השנים הקרובות ובסך הכל תוספת של 10.5%. לעומת זאת, האוצר מציע תוספת של 0.5% אחוז לשנה בלבד ובסך הכל 1.5% לכל תקופת ההסכם. אמש גם פורסם כי האוצר דורש מההסתדרות שעם החתימה על הסכם השכר החדש - כל סכסוכי העבודה הקיימים במשק - 42 במספר - יוסרו מהשולחן.

מי שובת? - הרשימה המלאה

השביתה הכללית במשק תהיה רחבה ותכלול גופים רבים. אלו הם הגופים שצפויים לשבות אם הצדדים לא יגיעו להסכמות: כל משרדי הממשלה, בתי המשפט, הטאבו, רשות האכיפה והגבייה, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חברת הדואר, רשות השידור והטלוויזיה החינוכית (שביתה חלקית), הרשות השנייה לרדיו וטלוויזיה, מכון התקנים, שירות התעסוקה, הביטוח הלאומי, החברות לדיור ציבורי (עמידר, עמיגור, חלמיש ופרזות), הרשויות המקומיות, המועצות הדתיות, הרבנות הראשית, רשות שדות התעופה (כולל נתב"ג, ממנו לא יבוצעו המראות ולא תפורק הכבודה מהמטוסים הנוחתים), רכבת ישראל ומנהלות האוניברסיטאות (המרצים אינם שובתים).

בבתי החולים ובשירותי בריאות כללית יפעלו במתכונת שבת ובשירותי הכבאות וההצלה יגישו שירותי חירום בלבד. במגן דוד אדום, בחברת חשמל ובמקורות יעבדו במתכונת שבת. בתי הספר יפעלו כרגיל מכיוון שחברי ההסתדרות לא ישבתו אולם רשת אורט ורשת עמל ישבתו יחד עם מעונות היום של נעמ"ת ואמונה (מעונות ויצ"ו יפעלו כרגיל). ישבתו גם מכללת סמינר הקיבוצים, מוזיאון הארץ, מוזיאון ישראל בירושלים, מוזיאון ארץ ישראל בתל אביב ומוזיאון תל אביב. השביתה תקיף גם את מועצות השיווק החקלאיות, בעוד שהתעשיות הביטחוניות - התעשייה האווירית, התעשייה הצבאית וקמ"ג - יעבדו חלקית. ההסתדרות טרם החליטה אם להשבית את שירותי אגד ודן.