פרשת ענת קם: העיתונאי אורי בלאו חזר לארץ בעקבות הסכם

כתב "הארץ", שחשש כי ייעצר בעקבות פרסום המסמכים שקיבל מקם, חתם על הסכם עם הפרקליטות ושב מלונדון. הוא כבר מסר לשב"כ למעלה מ-1,500 מסמכים והתחייב כי יתייצב לחקירה ויסכים לבדיקת פוליגרף

אורי בלאו
אורי בלאו | צילום: יח"צ

(1:18 דק')

חצי שנה אחרי שפרשת ענת קם הותרה לפרסום ועוררה סערה ושנה לאחר שנמלט, כתב עיתון "הארץ" אורי בלאו חזר היום (ראשון) לישראל. חזרתו של בלאו, שפרסם את המסמכים אותם לקחה קם מלשכת אלוף פיקוד המרכז במהלך שירותה בצה"ל, התאפשרה בעקבות הסכם שנחתם בינו לבין הפרקליטות.

ממשרד המשפטים נמסר הערב כי במסגרת ההסכם בין הצדדים, התחייב בלאו להעביר לשב"כ את כל המסמכים הסודיים שהיו ברשותו. תחילה הוא מסר לשב"כ 50 מהמסמכים ולאחר מכן למעלה מ-1,500 מסמכים נוספים, בהם מאות מסמכים המסווגים כסודיים וסודיים ביותר.

בהסדר שעליו חתם, התחייב בלאו כי ישוב לישראל ואילו הפרקליטות התחייבה כי הוא לא ייעצר. עם זאת, הוא התחייב כי יגיע לחקירה באזהרה של השב"כ והמשטרה בתוך 48 שעות ממועד הגעתו ואף הצהיר כי לא נותר בדבריו אף מסמך סודי. כמו כן, הסכים בלאו לעבור בדיקת פוליגרף, אם יידרש לכך.

"החקירה בנושא החזקת המסמכים הסודיים על ידי בלאו ללא רשות תימשך ככל שיידרש ובסיומה יועבר החומר לפרקליטות כדי שתישקל העמדתו לדין פלילי", נמסר ממשרד המשפטים. בעקבות העובדה כי ההסכם עם בלאו נערך על ידי היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, ההחלטה אם להעמידו לדין תתקבל על ידי היועץ הנוכחי, יהודה וינשטיין, בכפוף לשימוע.

שהה בחו"ל מחשש שייעצר עוד לפני חשיפת הפרשה

כתב האישום שהוגש נגד קם, שעבדה ככתבת במדור הברנז'ה של האתר וואלה, מייחס לה עבירה של ריגול חמור. על פי כתב האישום, במהלך שירותה הצבאי בלשכת אלוף פיקוד המרכז לשעבר, יאיר נווה, היא צילמה כ-2,000 מסמכים, בהם 700 סודיים, והעבירה את חלקם לבלאו. בכתב האישום נטען כי קם "פעלה ממניעים אידיאולוגיים מתוך כוונה לפגוע בביטחון המדינה". קם, שנעצרה בדצמבר האחרון, נתונה מאז במעצר בית.

בלאו, שהשתמש בחלק מהמסמכים שהעבירה לידיו קם כדי לפרסם כתבה תחת הכותרת: "המסמכים חשפו: מותר לחסל מבוקשים", שהה בלונדון עוד לפני שהפרשה נחשפה מחשש שייעצר. פרקליטיו ניהלו משא ומתן ארוך עם השב"כ והפרקליטות, כדי שיוכל לחזור לישראל. לפני חודש פורסם לראשונה בחדשות 10 כי המגעים בין הצדדים מתקדמים, והיום בלאו אכן שב לישראל לאחר תקופה ממשוכת.