מאמצים להצלת המו"מ: התקדמות עם ארה"ב אך טרם נסגרה עסקה

לקראת כינוס הליגה הערבית שצפויה לאשר את הפסקת המשא ומתן, נעשים בירושלים ובוושינגטון מאמצים קדחתניים למנוע את כישלון השיחות. גורמים מדיניים: עדיין לא הושגה הסכמה עם הממשל האמריקני לגבי הקפאת הבנייה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן ומזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון בבית רה"מ בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן ומזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון בבית רה"מ בירושלים | צילום: אבי אוחיון, לע"מ

(2:24 דקות)

גורמים מדיניים התייחסו הערב (חמישי) לנסיונות להגיע לפתרון משבר הבנייה בהתנחלויות ואמרו כי חלה התקדמות במגעים עם וושינגטון, אך טרם הושגה עסקה שתאפשר את המשך המשא ומתן עם הפלסטינים.

מוקדם יותר אישר שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, לראשונה כי הממשל האמריקאי הציע לישראל שורה של תמריצים בתמורה להארכת הקפאת הבנייה בהתנחלויות בחודשיים עד שלושה. בראיון ל"וושינגטון פוסט" אמר אורן: "הממשל הציע הצעות, תמריצים, שיאפשרו לממשלה להאריך את ההקפאה". השגריר הבהיר כי 24 השעות הן הקריטיות ולאחריהם תתבהר התמונה.

אורן ציין בראיון כי ההקפאה היתה מחווה חד פעמית של ראש הממשלה, בנימין נתניהו לפלסטינים ולנשיא ארה"ב, כדי להחזיר את הצדדים לשיחות. "הפלסטינים אמרו שלא יחזרו למשא ומתן אלא אם תהיה הקפאה מוחלטת של הבנייה. הפלסטינים בזבזו את רוב התקופה ורק אחרי שמונה חודשים החליטו לשבת לשיחות. אחרי שני סבבים של שיחות הם אמרו שלא ימשיכו אם ההקפאה וארה"ב ביקשה להאריך את הצו".

הליגה הערבית צפויה לאשר את הפסקת המשא ומתן

הכתב המדיני של חדשות 10, צ'יקו מנשה, מציין כי דבריו של אורן אינם תואמים את דבריו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אחרי הפרסומים הראשונים על חבילת ההטבות שאמר כי אין לו "אפשרות להכחיש כל ידיעת סרק שמתפרסמת בתקשורת".

מחר תתכנס הליגה הערבית לדון במשא ומתן והם צפויים לגבות את יו"ר הרשות, אבו מאזן, ולקרוא להפסקת השיחות. בתוך כך, בכירים פלסטינים הצהירו לאחרונה כי הםו מוכנים ליוזמה של הפסקת הבנייה ל-60 או 90 יום, תמורת מכתב של ערבויות שהאמריקנים יעבירו. "לא משנה מה האמריקנים יבטיחו אנחנו רוצים להיכנס עם ישראל למשא ומתן. בסוף נחשוף את פניהם האמיתיות", אמרו.

.