סקרים שהזמין נתניהו: המשך ההקפאה היה פוגע במעמדו בליכוד

ראש הממשלה אמר בשיחות סגורות כי לא חשש ממשבר קואליציוני, אלא ממעמדו בתוך מפלגתו, סביב נושא ההקפאה. במערכת הביטחון מעריכים כי נכון לעכשיו קיימים פחות מ-1,000 אישורי בנייה בלבד, בגלל שתוקפם של רוב האישורים פג

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

מה הביא את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להחליט שלא להאריך את הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון? בשיחות סגורות מסביר נתניהו כי הוא לא חשש ממשבר קואליציוני, אלא מפגיעה בבסיס הפוליטי שלו בתוך המפלגתו - הליכוד.

על פי סקרים פנימיים שערך נתניהו, התברר כי המשך ההקפאה היה פוגע קשות במעמדו בתוך הליכוד. עם סיום ההקפאה לעומת זאת, נתניהו מצטייר כמי שעמד מול הלחץ האמריקני ולא התקפל.

הבנייה בהתנחלויות תתחדש כבר מחר בבוקר, אך בצורה מתונה וזהירה. לשכת ראש הממשלה אף הפעילה לחץ על המתנחלים כדי שינמיכו את רמת החגיגות, וכך תצוגת הטרקטורים ומערבלי הבטון שתוכננה לאירועים של היום בוטלה.

במערכת הביטחון אומרים היום כי למרות הפרסומים על בין 3,000-2,000 יחידות דיור שאמורות לקום כבר בעתיד הקרוב, בפועל קיימים פחות מ-1,000 אישורים, כיוון שחלק גדול מהם כבר אינם בתוקף. הבעיה האמיתית של נתניהו נמצאת במזרח ירושלים, שם לא בוצעה בנייה מאז כניסתו ללשכת ראש הממשלה, ומעניין יהיה לראות כיצד הוא יתנהל מול הלחצים מצד שותפותיו הקואליציוניות בראשות ש"ס וישראל ביתנו.

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הודיע בינתיים כי הליגה הערבית תתכנס לבקשתו ב-4 באוקטובר כדי לדון בנושא הבנייה. הגישה המרכזית ברשות, שאותה מובילים סאיב עריקאת ונביל שעת', אומרת כי "צריך לתת לנתניהו להזיע" לפני אישור בנייה של כל יחידת דיור. כך למעשה מנסה אבו מאזן, שעתידו הפוליטי תלוי בהצלחת השיחות, להעביר את הכדור למגרש הערבי והישראלי ולהימנע מלקיחת אחריות.