חבר ועדת טירקל שבתאי רוזן הלך לעולמו בביתו בירושלים

הפרופסור למשפט בין-לאומי וחבר ועדת טירקל לבדיקת אירועי המשט לעזה שבתאי רוזן מת בגיל 93 לאחר שלקה בדום לב. הלוויתו תתקיים מחר בהר המנוחות בירושלים. השופט בדימוס יעקב טירקל בתגובה: "לכתו הוא אבידה גדולה"

שבתאי רוזן
שבתאי רוזן | צילום: חדשות 10

(36 שניות)

שבתאי רוזן, חבר ועדת טירקל לבדיקת אירועי המשט לעזה, מת הלילה (שלישי) בביתו בירושלים. רוזן היה בן 93 במותו.

חבר הוועדה רוזן הלך לעולמו לאחר שלקה בדום לב. עוד קודם לכן, בערב יום הכיפורים, נפל ושבר מספר צלעות. הערב התקבל דיווח במגן דוד אדום כי רוזן התמוטט בביתו. כוחות ההצלה שהגיעו למקום מצאו אותו ללא דופק וללא נשימה. הם ביצעו בו פעולות החייאה במשך 40 דקות אך ללא הצלחה ומותו נקבע. הלוויתו של פרופסור רוזן תיערך מחר בשעה 10:30 בהר המנוחות בירושלים.

ועדת טירקל התייחסה לעניין והודיעה כי היא מרכינה ראשה על מותו של השגריר והפרופסור שבתאי רוזן. יושב ראש הוועדה, השופט בדימוס יעקב טירקל, אמר: "לכתו של פרופסור רוזן, מגדולי המשפטנים, חתן פרס ישראל, מרצה ומוביל בתחום המשפט הבין-לאומי הוא אבידה גדולה למשפחתו, לעם ישראל, לקהילת המשפט הבין-לאומי ולחברי הוועדה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התבשר גם הוא על מותו של חבר הוועדה. מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מביע צער עמוק על לכתו של חתן פרס ישראל, פרופ' שבתאי רוזן, מומחה בעל שם עולמי למשפט בינלאומי, שהתגייס במלוא המסירות, הכישרון והידע לעבודת וועדת טירקל. יהי זכרו ברוך".

רוזן הוא זקן חברי הוועדה. הוא נולד בלונדון שבאנגליה בשנת 1917. לאחר שסיים את לימודיו האקדמיים במשפטים, שירת בשנות ה-40 בשירות חיל האוויר המלכותי הבריטי. בהמשך עבד במחלקה המדינית של הסוכנות היהודית ובמסגרת עבודתו עלה לישראל. עם הקמת המדינה הצטרף לשורות משרד החוץ ועד שנת 1967 כיהן כיועץ המשפטי של משרד החוץ.

במקביל סיים בשנת 1959 את לימודי הדוקטורט באוניברסיטה העברית. בשנת 1960 קודם לדרג שגריר ובין השנים 1967 ל-1971 כיהן כסגן נציג ישראל לאו"ם בניו יורק. הוא כיהן כחבר המשלחת הישראלית להסכמי שביתת הנשק בשנת 1949 וזכה בפרס ישראל למדעי המשפט בשנת 1960. רוזן אף היה חבר אקדמיית האג למשפט בין-לאומי. ב-2010 מונה לשמש כחבר בוועדת טירקל לחקירת אירועי המשט לעזה.