הערעור התקבל: תושבי יישובים הגובלים בנתב"ג יפוצו על ידי המדינה

בית המשפט קיבל את ערעור התושבים על הפסיקה שלפיה אינם זכאים לפיצויים למרות מטרדי הרעש שגורמים לפגיעה בשווי נכסיהם. השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן כתבה כי לתושבים יש את "הזכות לאיכות סביבה"

מטוס אל על
מטוס אל על | צילום: GettyImages/אימג'בנק

(3:54 דקות)

מתגוררים סמוך לנתב"ג? תוכלי לקבל פיצוי המדינה. בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע היום (שני) כי תושבי היישובים הגובלים בנמל התעופה בן גוריון זכאים לפיצויים מהמדינה עקב הפגיעה בשווי נכסיהם.

השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן קיבלה ערעור של בעלי בתים הנמצאים בסמיכות לנתב"ג על החלטה שאין מקום לפצותם בגין מטרדי הרעש שנגרמים להם מהשדה עקב תכנית נתב"ג 2000, ופסקה כי יש לפצותם בשיעורים שייקבעו על ידי שמאים שימונו לנושא. התושבים תובעים כ-5 מיליארד שקל.

מדובר בפסיקה חשובה מאוד ממספר היבטים. ראשית, דחיית הגישה שהנחתה את ועדת הערר המחוזית לדחות את מרבית התביעות על הסף, עקב ירידת שווי נכסים של פחות מ-5%. שנית, בית המשפט קבע כי יש לקבל גם תביעות על מטרדים אף שהרעש לא עבר את סף הרעש הקבוע בתקנים בין-לאומיים. בית המשפט קיבל את הערעורים בסוגיות אלו, וקבע כי יש להכיר בזכותו של כל אדם לחיות בתנאים סביבתיים הולמים - הזכות לאיכות הסביבה.

עוד קבע בית המשפט כי יש לעשות שימוש בסעיף המאפשר קבלת פיצויים בגין תכנית פוגעת בחוק התכנון והבנייה, כדי לקדם צדק סביבתי, ועל כן אם אין מנוס מהרחבת שדה התעופה לטובת כלל התושבים והתיירים הנכנסים והנטל הסביבתי נופל על המתגוררים ביישובי הסביבה - אין מקום להטיל על אותם תושבים גם את הנטל הסביבתי הכלכלי, ויש לפצותם בגין ירידת ערך.

סוגיה נוספת שהתעוררה היא המעבר למטוסים שקטים יותר. בית המשפט קבע כי גם אם הטכנולוגיה אכן מביאה למטוסים שקטים יותר, טכנולוגיה זו היתה מביאה לשיפור במצב המערערים לולא הרחבת השדה. לאור זאת, ציין בית המשפט, כי יש לפצותם גם אם רמת הרעש הכוללת עולה במעט. זאת, בעיקר לאור העובדה שלא הובאו די נתונים בנוגע למועדי החלפת צי המטוסים.

כתבת חדשות 10, נגה ניר נאמן מסרה כי בנתב"ג לומדים את החלטת השופט וצפויים להגיש ערעור על ההחלטה.

לכל כתבות TheMarker