הבוקר שאחרי הסערה: הגדוד שב לשגרה

יום לאחר התקרית החמורה בגבול בצפון, בה נהרג סא"ל במילואים דב הררי, הגיע כוח מאסיבי של צה"ל כדי להשלים את גיזום העץ. בבית החולים השתפר מצבו של המ"פ שנורה אתמול מאש צלפים

תקרית בגבול הצפון
תקרית בגבול הצפון | צילום: רויטרס

(2:23 דק')

השקט שאחרי הסערה. גם ישראל וגם לבנון מנסות הבוקר (רביעי) להכיל את אירוע הירי החמור שהתרחש אתמול בגבול כאירוע נקודתי, שלא יבעיר עימות ממושך בשטח, בו לא מעוניינים שני הצדדים. בבוקר שאחרי התקרית, מתכוון צה"ל לחזור לאותן פעולות בדיוק - פעולות חישוף על הגדר, לפעמים גם מחוצה לה, אך מדרום לקו הכחול.

במקביל, בבית החולים השתפר מצבו של המ"פ שנורה אתמול מאש צלפים.

היום הגיע כוח מאסיבי של צה"ל כדי להשלים את גיזום העץ. אותם חיילי הגדוד, שנורו אתמול ממארב צבא לבנון, חוזרים ר הזה לאותו המקום כדי לבצע את עבודות החישוף באמצעות כלים הנדסיים ולעקור שיחים שמפריעים בקו הגבול. כל זאת, מתחת לאפו של גדוד יוניפי"ל וצבא לבנון.

לצד זאת, מקור בכיר בפיקוד צפון סיפר כי כוחות יוניפי"ל שסיירו בשטח חילופי האש בגבול הצפון, קבעו באופן כמעט מוחלט כי התקרית התחוללה כולה בתוך שטח ישראל וכי כוחות צה"ל לא חצו את הגבול ללבנון. בצה"ל מעריכים כי קצין בדרגת מפקד פלוגה המשרת בצבא לבנון, הוא שעומד מאחורי המארב שהוטמן לכוח המילואים. בצבא בודקים מי הוא אותו מפקד, והאם הוא תומך חיזבאללה שקיבל פקודה לבצע את הירי, או פעל לבד.

בישראל רואים את לבנון כאשמה בהפרת החלטת 1701 ויחד עם זאת נערכים לתגובה הבין-לאומית. "ממשלת לבנון אחראית "לפרובוקציה האלימה כלפי ישראל", אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאחר האירוע והוסיף כי מדובר בהפרה של החלטת מועצת הביטחון.

שר הביטחון הצטרף לדברים וקרא לכוחות יוניפי"ל בדרום לבנון "למלא את שליחותם וחובתם, לפעול בנחישות למניעת אירועים דומים, לחקור את האירוע ולמנוע את המשך ההתגרויות של צבא לבנון לאורך הגבול עם ישראל". ברק הוסיף כי הוא מצפה שהקהילה הבינלאומית תגנה בחריפות את המעשה ובזירה הדיפלומטית החלו לפעול במקביל. בישראל חוששים כי עד שייוודעו העובדות המלאות של המקרה, ויפורסמו צילומים המוכיחים את עמדת ישראל, "תשתרש" העמדה הלבנונית המאשימה את ישראל בפרובוקציה מכוונת. הקבינט המדיני-ביטחוני יכונס היום לדיון באירועים.

"דב היה מורעל על הצבא"

בזמן שמועצת הביטחון של האו"ם מכונסת לדיון בתקרית חילופי האש בגבול לבנון, קרא הלילה מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון לישראל וללבנון לקיים אחר החלטה 1701. "מדובר בתקרית הקשה ביותר מאז אומצה ההחלטה על ידי הצדדים", אמר המזכ"ל.

בהודעה שיצאה מטעמו אמר המזכ"ל כי הוא מצר על אובדן החיים בעקבות חילופי האש שארעו אתמול בגבול. בתוך כך שיבח את פעילותו של יוניפי"ל ואמר כי כוח מטעמו הגיב מייד לאירוע, הגיע למקום ויצר קשר עם שני הצדדים בניסיון להשיב את השקט.

בתקרית נהרג סא"ל במילואים דב הררי, בן 46 מנתניה. היום, ב-16:00 אחר הצהריים, בבית העלמין הצבאי בנתניה, ייפרדו מהררי בני משפחתו וחבריו למילואים בפעם האחרונה. "הוא אדם מיוחד שאהב לעזור לכולם", אומר קרובו שלומי דנינו. בתקרית נפצע גם סרן עזרא לקיה, בן 30 מכפר הריף. הוא פונה לבית החולים רמב"ם בחיפה ובני משפחתו נמצאים מאז ליד מיטתו ומתפללים לשלומו.

עדכון אחרון: 20:30