התגובה הישראלית לאש בצפון: "רואים בממשלת לבנון אחראית"

בתגובה רשמית של משרד החוץ מזהירה ישראל מפני ההשלכות אם יתבצעו הפרות נוספות של החלטה 1701. בלבנון מדווחים על 4 הרוגים, 3 חיילים ועיתונאי

תקרית בגבול הצפון
תקרית בגבול הצפון | צילום: רויטרס

בעקבות תקרית הירי בצהריים (שלישי) בגבול הצפון, פרסם משרד החוץ הודעה לפיה ישראל "מטילה על לבנון את האחריות לאירוע החמור, ומזהירה מפני ההשלכות אם הפרות אלה תימשכנה".

בהודעה נמסר כי ישראל רואה בירי על כוח צה"ל שפעל באזור הגבול בתיאום עם יוניפי"ל הפרה בוטה של החלטת מועצת הביטחון 1701, שמצטרפת לשורה ארוכה של הפרות, ובראשן ההתחמשות המאסיבית של חיזבאללה בדרום לבנון. בעקבות התקרית אף הנחה שר החוץ, אביגדור ליברמן, את נציגות ישראל באו"ם להגיש תלונה בנושא למזכ"ל באן קי-מון ולמועצת הביטחון.

התקרית החלה כאשר חיילים לבנונים פתחו באש צלפים לעבר כוח צה"ל שעסק בפעילות שגרתית על הקו הכחול. בתגובה ירה צה"ל פגזים לשטח לבנון ומסוקי קרב הוזנקו לאזור. על פי דיווחים של כלי התקשורת בלבנון, שלושה חיילים לבנונים ועיתונאי נהרגו מהאש שהופנתה לכיוון בסיס צבאי סמוך לכפר עדייסה.

מוקדם יותר דיווחו בלבנון על חידוש חילופי האש בין צה"ל לכוחות צבא לבנון. על פי הדיווח, מסוקים של חיל האוויר חגו באוויר וירו טילים בנוסף לאש ארטילרית. בצד הישראלי לא אישרו את הדיווח.

בעקבות התקרית קרא דובר יוניפי"ל לצבאות של ישראל ולבנון לגלות איפוק מירבי. "העדיפות הראשונה היא להשיב את השקט לאזור ולגלות איפוק", הוסיף הדובר. ראש ממשלת לבנון, סעד חרירי, גם קרא ליוניפי"ל ולקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל להפסיק את התוקפנות ולדבוק בהחלטה 1701 של האו"ם.

ההערכה בצה"ל היא כי מדובר באירוע נקודתי שהסתיים, ללא מעורבות של חיזבאללה, אולם חילופי האש בצפון נמשכים גם בשעה זו. בפיקוד צפון מסבירים כי התקרית לא צפויה לחמם את גבול הצפון לכדי מלחמה, מכיוון שלחיזבאללה יש אינטרס ברור להמשיך להתעצם ולבנות את עצמו בכפרים שמדרום לליטאני, ולא לגרום לסבב לחימה נוסף.

למרות זאת מבהירים בצה"ל כי לא זכורה היתקלות כזו מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006.