"אין תביעות נוספות מישראל, הלחץ כולו על הפלסטינים"

בוושינגטון ממשיכים ללחוץ על יו"ר הרשות, אבו מאזן, לפתוח במו"מ ישיר עם ישראל ודורשים שהמגעים יחלו כבר בחודש הבא. במקביל הביעו גורמים בממשל אובמה אכזבה מאבו מאזן: "הוא איבד מהמוניטין שהיה לו בעיני הממשל"

פגישת ברק אובמה ואבו מאזן בבית הלבן
פגישת ברק אובמה ואבו מאזן בבית הלבן | צילום: רויטרס

(1:41 דקות)

לאחר החלטת הליגה הערבית לתמוך בפתיחת שיחות ישירות בין ישראל לפלסטינים, דורשים בבית הלבן לפתוח בשיחות עוד בחודש אוגוסט כדי להמנע מהמכשולים של חודש ספטמבר - סיום הקפאת הבנייה בהתנחלויות וכינוס עצרת האו"ם.

כתב חדשות 10 בוושינגטון, גיל תמרי, מסביר כי האמריקנים מפעילים מכבש לחצים חסר תקדים על יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, כאשר הנשיא האמריקני שם את כל יוקרתו על הכף. בממשל מאוכזבים מאבו מאזן וגורמים בקרבתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אומרים כי יו"ר הרשות איבד הרבה מהמוניטין שהיה לו קודם.

"במשא מתן תידרשנה החלטות קשות ואמיצות"

בנוסף מדגישים האמריקנים כי אין להם תביעות נוספות מישראל, וכל התביעות הן מהפלסטינים. משום כך, לאמריקנים אין כל דרך לספק את הדרישות של אבו מאזן לערבויות, אם מדובר בנושאים שקשורים להסדר הקבע ולמהות. כמו כן, בכוונת וושינגטון להוקיע פומבית את הצד שיכשיל את חידוש המשא ומתן והצלחת השיחות.

מוקדם יותר בירכו ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, אהוד ברק, על החלטת הליגה הערבית לתת אור ירוק למשא ומתן ישיר עם ישראל. "ראש הממשלה מוכן להתחיל כבר בימים הקרובים בשיחות ישירות וכנות עם הרשות הפלסטינית", נמסר מלשכת ראש הממשלה. "במשא ומתן ישיר ניתן להגיע בהקדם להסכם שלום בין שני העמים".

שר הביטחון השוהה בארה"ב ומקיים סדרת פגישות מדיניות אמר בעקבות ההחלטה כי "רק משא ומתן ישיר יאפשר התקדמות להסכם שלום ולפתרון שתי מדינות לשני עמים". עוד הוסיף ברק: "במשא מתן תידרשנה החלטות קשות ואמיצות מצד שני הצדדים ואני מקווה כי גם הפלסטינים מבינים זאת".