פרשיית ריגול חדשה: נגד בצה"ל חשוד במסירת מידע מסווג לחיזבאללה

אזרח דרוזי תושב הצפון נעצר בחשד שחבר לסוחרי סמים וביחד אתם יצר קשר עם גורמים הקשורים לחיזבאללה. על פי החשד, הוא מסר מידע על נקודות רגישות לאורך הגבול, שיכולות לסייע לצורך חטיפת חיילים

צה"ל בגבול לבנון ליד שלט של חיזבאללה
צה"ל בגבול לבנון ליד שלט של חיזבאללה | צילום: רויטרס

(1:39 דקות)

פרשייה ביטחונית פלילית חדשה שמתפרסמת היום (רביעי) מלמדת על מאמצי חיזבאללה לחדור מודיעינית לצה"ל: המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) ומשטרת ישראל עצרו בשבועות האחרונים רס"ר בצה"ל, דרוזי תושב הצפון המשרת כנגד לוגיסטיקה וקשר, בחשד שמסר מידע מודיעיני מסווג לארגון חיזבאללה. התביעה הצבאית תייחס לו עבירה של בגידה ומגע עם סוכן זר.

המעצר התבצע במסגרת מבצע של מרחב הגליל במשטרה, שעצרו לפני מספר שבועות חמישה אזרחים שהם סוחרי סמים, בחשד שהפעילו את איש הקבע. בשלב זה מחפשת המשטרה אחר שני אזרחים עבריינים נוספים. "הפלטפורמה של תחום הסמים משמשת למסירת מידע לאויב", אומרים במשטרה הצבאית.

על פי גורמי החקירה, סוחרי הסמים חברו לאיש הצבא וביחד הם יצרו קשר עם גורמים לבנונים הקשורים לחיזבאללה. על פי החשד, מסר הרס"ר הדרוזי ללבנונים מידע על נקודות הגבול, על אוגדה 91, אוגדת הגליל הנמצאת על הגבול הלבנוני, ומקומות רגישים נוספים של צה"ל בגבול הצפון. ייתכן שהמידע הועבר לצורך החדרת סמים לישראל או אפילו חטיפת חיילים, בדומה לחטיפתם של אהוד גולדווסר ואלדד רגב.

במצ"ח אומרים כי הנגד הודה במעשים בחקירתו, ונימק את מעשיו בבצע כסף - קבלת אלפי דולרים מהלבנונים על כל פעילות ומידע שביצע עבורם. בצה"ל רואים בעיקר בחומרה את העבודה שהרס"ר מסר לחיזבאללה מידע על מקומות שבהם מצלמת האבטחה בגבול הלבנוני לא עובדת וה"עיניים" של המודיעין הישראלי פחות טובות, שהיה יכול לשמש את חיזבאללה להכנת פעולת חטיפה נגד סיור של צה"ל.

"הרס"ר ידע שהמידע שהוא מוסר משמש לצרכי מודיעין לחיזבאללה"

הבוקר הובא הרס"ר להארכת מעצרו בבית הדין הצבאי של פיקוד הצפון בחיפה, וצו איסור הפרסום מעל הפרשה הוסר. במסגרת שירותו בצה"ל הוא שימש נגד מקצועי בתחום הקשר ולוגיסטיקה, ושירת שנים ארוכות בצבא. "הרס"ר ידע שהמידע שהוא מוסר משמש לצרכי מודיעין לחיזבאללה. הוא נעצר בהפתעה על מסירת ידיעות ובגידה. פיקוד הצפון עודכן בכל הפרטים", אומרים גורמי החקירה.

במצ"ח מציינים כי בשנים האחרונות הם משתפים פעולה מודיעינית באופן מלא עם המשטרה האזרחית כדי להלחם במבריחי הסמים מלבנון תוך הבנה, כי הדבר קשור קשר ישיר למאמצי חיזבאללה להחדיר סמים לישראל ולהוציא החוצה מידע מודיעיני על הנעשה בגבול. כך למשל, מזכירים במצ"ח את סגן אלוף עומאר אל הייב שנשפט ל-15 שנות מאסר על ריגול למען חיזבאללה בפרשייה דומה לפני כארבע שנים.

במהלך החקירה נעצר חייל נוסף המשרת בפיקוד הצפון בחשד שגם הוא מסר מידע מסווג, אולם בחקירתו התברר כי הוא ענה לשאלות הרס"ר בתמימות לגבי כוחות בגבול, ולא ידע שהמידע יגיע לחיזבאללה.

במצ"ח טוענים כי הרס"ר דיבר עם לבנונים סוחרי סמים שקשורים לחיזבאללה בידיעה מלאה. "הוא לא גורם משוטה. כאשר איש צבא מדבר עם לבנוני ואומר לו 'עכשיו בנקודה הזו המצלמה של צה"ל לא עובדת' הוא יודע בדיוק מה הוא עושה", מסבירים גורמי החקירה.