השלכות פעולת ההשתלטות: הדרג המדיני מאשים את צה"ל בקבלת הערכות שגויות

לטענת פוליטיקאים בכירים, לפני אישור הפעולה קיים הדרג הצבאי הערכת מצב אחת שלפיה לא צפויה התנגדות אלימה מצד הפעילים. בתוך צה"ל עצמו גם מתחילים חילופי ההאשמות בין חיל המודיעין לחיל הים

(03:51 דקות)

אף אחד בצה"ל לא צפה את התנהגות הפעילים בספינות ואת התוקפנות שהפגינו כלפי החיילים. כך, עוד לפני השלמת הפעולה, החלו בישראל חילופי ההאשמות לגבי הגורם שאחראי לפעולה. הדרג המדיני מטיל את האחריות על הדרג הצבאי ומספר כי צה"ל הגיש הערכות שגויות שלפיהן לא צפויה התנגדות אלימה על הספינות.

מספר שרים בכירים בשביעייה סיפרו כי לצורך אישור הפעולה התקיים דיון אחד ויחיד שבו הדרג הצבאי הודיע כי לא צפוי עימות קשה עם המפגינים ולכן הפעולה אושרה. "אישרנו מבצע שקט שנגמר בקטסטרופה", אמרו השרים.

עם זאת, יש לציין כי גורמים בכירים בממשל אינם מטילים את האחריות במלואה על הדרג הצבאי ואומרים כי הדרג המדיני התייחס בזלזול לאפשרות שהמבצע יסתבך ותהיה שפיכות דמים. הם הסתמכו על העובדה שאין זה המשט הראשון שמסוכל על ידי צה"ל וכי בעבר הפעולות בוצעו בהצלחה. לדברי הפרשן המדיני של חדשות 10, צ'יקו מנשה, גם ראש הממשלה אחראי לכישלון הפעולה באופן זהה לאחריות שמוטלת על שר הביטחון.

כמו כן, יש לציין כי מדובר בכישלון המבצעי הראשון של הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי, במהלך הקדנציה שלו. ייתכן כי בתוך צה"ל עצמו יחלו חילופי האשמות בין חיל המודיעין לבין חיל הים. החילות השונים יאשימו אחד את השני בקבלת הערכות שגויות אל מול ביצוע כושל של הפעולה. בצה"ל שיבחו את התנהגות הלוחמים ואמרו כי תוצאת הפעולה הייתה יכולה להיות חמורה בהרבה לו הלוחמים לא היו נוהגים באיפוק.

דרמה בלב ים - הסיקור מלא >>

(02:31 דקות)