בין ההרוגים במשט: גם ערבים ישראלים

עימותי המשט גבו קורבנות רבים. בצה"ל מדווחים על 10 הרוגים מקרב הפעילים ו-10 חיילים פצועים קל-בינוני. ברשתות הערביות מדווח על 50 פעילים שנפגעו. לפי דיווחים זרים, אחד ההרוגים הוא דיפלומט בכיר מטורקיה

בעימותים עם צה"ל על ספינות המשט הבוקר (שני) נהרגו גם ערבים ישראלים. הודעה נמסרה למשפחותיהם. לפי צה"ל, מניין ההרוגים הכולל עד כה בהתקלויות עומד על 10 בני אדם. לפי דווחים זרים, בין ההרוגים דיפלומט בכיר מטורקיה.

סיקור: כך החלה התקרית בלב הים>>>>
על השמועות סביב פציעתו של שייח' ראאד סלאח'>>>

במקביל זורמים הפצועים באמבולנסים ומסוקים מנמל אשדוד אל בתי חולים ברחבי הארץ. לפי שעה מאושפזים בבתי החולים בארץ 34 פצועים - 27 מהם אזרחים זרים ושבעה חיילי צה"ל. מבין הפצועים הזרים, אחד במצב אנוש, אחד פצוע קשה מאד, 13 קשה, שניים פצועים בינוני ו-10 פצועים באורח קל עד בינוני. מבין החיילים, שניים פצועים בינוני עד קשה, אחד בינוני וארבעה קל. הפצועים מפוזרים בין בתי החולים בילינסון, רמב"ם, שיבא ואיכילוב.

בה בעת לנמל אשדוד הגיעו שתי ספינות מהמשט. על סיפונה של היאכטה הראשונה היו 17 פעילים, מתוכם שני ישראלים. הפעילים הועברו לחקירה ב"יחידות עוז", הישראלים הועברו לחקירה בנפרד.

גם בזירה הדיפלומטית מתחוללת דרמה. אחרי ששגריר ישראל בטורקיה זומן לשיחת נזיפה, בישראל נפגש מנכ"ל משרד הביטחון עם השגריר הטורקי. בספרד, יוון ושבדיה זומנו שגרירי ישראל לשיחות בירור. מנגד הרחוב לא נח. באנקרה נערכו הפגנות אלימות מול הקונסוליה הישראלית.

על רקע ההתפתחויות בזירה העולמית, הוציא המטה ללוחמה בטרור אזהרת מסע לפיה, מתבקשים הישראלים שעומדים לצאת לטורקיה לדחות בשלב זה את נסיעתם עד להתבהרות המצב. ממשרד החוץ נמסר כי לישראלים שכבר שוהים בטורקיה מומלץ להישאר באתרי מגוריהם ולהימנע משהייה במרכז הערים.

בנוסף קראו במשרד החוץ תגבר את האבטחה סביב אישים בכירים בישראל ובעולם וכן את האבטחה בשגרירויות ישראליות ברחבי העולם - מחשש לפגיעה פיזית באישים.

"מי שמחזיק נשק חם לא רוצה לסייע"

העימותים החלו לאחר שהמפגינים המתינו לחיילים על הספינות עם אלות, גרזנים וסכינים. בצה"ל הופתעו מעוצמת התגובה מכיוון שלא היה מידע מודיעיני כי על הספינות יש נשק קר ואף טוענים כי המפגינים השתמשו בנשק חם שהיה על הספינה נגד הכוחות. לאחר עימות, לוחמי הקומנדו הצליחו להשתלט על הספינה הגדולה ומשם פנו לשאר הספינות.

גורמים במשרד הביטחון מתייחסים עתה להתקלויות שעוררו את הסערה. לטענתם, כלי הנשק שנמצאו על הספינה והתנהגות המפגינים כשל פעילי טרור הוכיחו כי לא הייתה בכוונתם לסייע לתושבי עזה, אלא לעורר מהומות ולפגוע בחיילי צה"ל - דבר שחייב את תגובת החיילים. "אם למישהו יש ספק בליבו שפעילי שלום אשר נושאים נשק חם מתקיפים חיילים ומנסים לבצע ירי חי על כוחות צה"ל שהגיעו לסייע הומניטרית לתושבי עזה טועה ומטעה", אמרו הגורמים.