ברק: נמנע הגעת המשט לעזה, מדובר בפרובוקציה פוליטית

כוננות בצה"ל ובמערכת הביטחון לקראת הגעת משט האוניות לרצועת עזה • שר הביטחון שוחח ביממה האחרונה עם כמה שרי חוץ באירופה, שאזרחיהם משתתפים במשט, וטען כי מדובר בפרובוקציה פוליטית ותקשורתית, ולא במבצע הומניטארי

(2:10 דק')

שר הביטחון, אהוד ברק, שוחח ביממה האחרונה עם מספר שרי חוץ בנושא המשט ההומניטרי לרצועת עזה. בין היתר שוחח ברק עם שר החוץ של יוון יורגוס פפנדראו, שר החוץ של אירלנד מישל מרטין ושר החוץ של קפריסין מרקוס קיפריאנו.

שר הביטחון אמר לשרים כי המשט הינו פרובוקציה פוליטית ותקשורתית ולא מבצע הומניטארי. עוד אמר השר ברק, כי אין כל משבר הומניטארי בעזה, וכי אלפי טונות של מוצרים וציוד נכנסים בכל יום לרצועה.

לדבריו, אם המשט ינסה לחדור בכוח לעזה, ישראל תמנע זאת באמצעות חיל הים. "במקרה זה האחריות תוטל על מארגני המשט ומשתתפיו, בעלי האוניות ומדינות הדגל", אמר השר. ברק ציין בשיחותיו עם שרי החוץ שוב את הצעת ישראל לפרוק את הציוד באשדוד תוך התחייבות להעבירו ליעדו לאחר בדיקה וסינון.

"בעזה שולט החמאס שהוא ארגון טרור הנתמך בידי איראן ופועל להבריח אמצעי לחימה ורקטות שמטרתן לפגוע בישראלים, כפי שעשה פעמים רבות בעבר", אמר. ברק העלה בפני השרים את סוגיית שליט וציין כי הוא מוחזק בבידוד מוחלט, תוך מניעת מפגש עם הצלב האדום. "מסיבות אלה חייבת ישראל לפקח על המרחב הימי באזור" אמר ברק.

בסיום שיחותיו הודיע שר הביטחון כי ישראל קוראת לכל מי שיש לו השפעה לפעול לכך שהציוד יועבר לעזה דרך ישראל או מצרים.

"מארגני המשט מוזמנים להגיע לנמל אשדוד"

במסיבת עיתונאים היום, הציג צה"ל את תוכניותיו לעצור את המשט באמצעות ספינות טילים של חיל הים, כוחות משייטת 13, יחידת הכלבנים "עוקץ" וסוהרים של שירות בתי הסוהר. בצה"ל חוששים שבין הנוסעים גם פעילי טרור, ולכן כל העצורים יעברו בדיקה בטחונית. מנגד, אמרו הפעילים המשתתפים במשט כי לא יירתעו מאיומי ישראל.

בתוך כך, מנכ"ל משרד החוץ, יוסי גל, זימן היום בנפרד את שגרירי טורקיה, יוון, קפריסין, שבדיה ואירלנד - המדינות שמהן יצאו הספינות המשתתפות במשט. בכל המפגשים הבהיר גל כי המשט הוא פרובוקציה מובהקת. "אין מחסור בסיוע הומניטארי לעזה, כיון שמוצרי מזון, דלק וסחורות מועברים באופן תדיר באמצעות ארגונים בין-לאומיים. לפיכך, מארגני המשט מוזמנים להגיע לנמל אשדוד, לפרוק בו את מטענם, ולהעבירו לעזה, לאחר בדיקה, עם ישראל או באמצעות ארגוני סיוע".

משרד החוץ נערך, בתאום עם משרד הבטחון, לסייע למשרדי הממשלה הרלבנטיים בטיפול בנוסעי המשט כדי לאפשר להם לעזוב את הארץ במהירות האפשרית. החטיבה הקונסולרית פנתה באגרת לשגרירויות הזרות בארץ שבה הוסברו ההליכים הצפויים להינקט כלפי משתתפי המשט. גם חדר המצב של משרד החוץ יתוגבר כדי לתת מענה להתפתחויות.