פרסום ראשון: מבקר המדינה יבדוק את האישור שנתן שר האוצר ליבוא עובדים זרים

לינדנשטראוס החל לאסוף מידע, עדויות ומסמכים לאחר חשיפת "חדשות 10" כי שטייניץ אישר לחברת "שפיר הנדסה", לה מייעץ גיסו ומקורבו, להביא ארצה מאות עובדים בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים במשרדו. שר האוצר כבר החליט להקפיא את ההחלטה השנויה במחלוקת והעביר את ההחלטה לטיפולו של שר המשפטים

(4:28 דקות)

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, החל בבדיקת ההחלטה של שר האוצר, יובל שטייניץ, להתיר יבוא של 700 עובדים זרים לחברה שגיסו של שטייניץ מייעץ לה. ביום ג' נחשף ב"חדשות 10" כי שטייניץ פעל לכאורה בניגוד לעמדת משרדו והעניק אישורים למאות עובדים זרים עבור חברה קבלנית פרטית גדולה בשם "שפיר הנדסה", אשר זכתה במכרזי הרכבת לכריית רשת מנהרות בנתיב המהיר ירושלים ת"א.

לינדנשטראוס החל לאסוף מסמכים, עדויות ומידע בעקבות החלטת שטייניץ, לקראת החלטה צפויה לפתוח בבדיקה רשמית ומיוחדת נגד שטייניץ. הוא יצטרך לבדוק האם שטייניץ לא ידע שגיסו, גרי חכים, עובד בחברה לה אישר תוספת מכסת העובדים, מדוע פעל שטייניץ בניגוד לעמדת הממשלה בנושא ומדוע הפך את ההמלצה של הדרג המקצועי.

"מעולם שר האוצר לא שאל אותי לאיזה חברות אני מעניק שירותים"

שר האוצר עצמו אמר היום שלא ידע שהחברה קשורה לגיסו ומקורבו הפוליטי. "לא הייתי מודע כלל לאיזושהיא מעורבות של מישהו מקרובי משפחתי עם חברת שפיר", אמר. "ודאי שאין פה שום הטיה". שטייניץ הוסיף והבהיר כי אין לו דרך לשלוט על מה שנראה כניגוד עניינים באישור חריגות למעסיקה של מקורבו.

לדבריו, אותה חברה שנהנתה מסיועו ספגה נזק קשה כשביטל לה מכרז שמן בפרויקט אחר לגמרי במרכז הארץ. "כשביטלתי את המכרז לא היה לי מושג והוא גם לא דיבר איתי מעולם, מישהו מגיסיי או מקרובי משפחתי". שר האוצר לא ציין שהמכרז אמנם בוטל, אבל חברת שפיר, שכאמור גיסו של שטייניץ הוא יועצה, נקנסה בשל אי עמידה בהתחייבויותיה והערבויות שהפקידה בסך 30 מיליון ש"ח, הוחזרו בהוראת האוצר ישירות לקופתה.

לאחר הפרסום, הודיע שר האוצר כי הוא מקפיא את ההחלטה השנויה במחלוקת ומעביר את העניין לטיפולו של שר המשפטים שיקבל את ההחלטה בנושא. מלשכתו נמסר כי שטייניץ פנה לנאמן לאור הפרסומים, שקרוב משפחתו מועסק כיועץ חיצוני לחברה.

גרי חכים מצידו מתעקש שנעשה לו עוול ומאשר שהוא מייעץ לכמה חברות, אך טוען ששר האוצר לא יודע עליהן. "מעולם שר האוצר לא שאל אותי לאיזה חברות אני מעניק שירותים", אמר. הוא התחייב שיעביר למשרד האוצר את רשימת החברות שהוא מתפרנס מהם.

מלשכתו של שטייניץ נמסר כי ההחלטה כולה התקבלה משיקולים מקצועיים אחרי שרשות ההגירה המליצה על המהלך הזה.