בכירים במשרד החוץ על חקירת ליברמן: "אנחנו בהלם, זה כתם כבד"

במשרד החוץ התייחסו בחומרה רבה לחשדות החדשים נגד השר ליברמן • "לא היה כזה דבר בשירות הדיפלומטי, זה כתם על כולנו", אמרו גורמים בכירים • ליברמן נחקר בחשד שקיבל משגריר ישראל לשעבר בבלארוס מסמכים חסויים הקשורים לחקירתו

(4:28 דקות)

"אנחנו בהלם. זה כתם כבד על המשרד. לא היה כזה דבר בשירות הדיפלומטי, זה כתם על כולנו"- כך אמרו הערב (שלישי) גורמים בכירים במשרד החוץ, בעקבות החשדות החדשים נגד שר החוץ, אביגדור ליברמן.

המשטרה הודיעה כי בעת שהתנהלה חקירה משטרתית בעניינו של ליברמן, הועברה באמצעות משרד המשפטים בקשה לסיוע משפטי לרשויות המוסמכות בבלארוס, אשר הכילה פרטים מהותיים אודות חקירתו של ליברמן. הבקשה לסיוע משפטי שסווגה כסודית, הועברה למשרד המשפטים הבלארוסי באמצעות שגריר ישראל לשעבר במדינה, זאב בן אריה.

המשטרה חושדת כי השגריר שאמור היה להעביר את הבקשה באופן דיסקרטי וישיר לרשויות בבלארוס שמר עותק ממנה, ולקראת הגעתו של ליברמן לביקור בבלארוס במהלך אוקטובר 2008, העתיק מידע חסוי מתוך הבקשה, העבירו שלא כדין לליברמן ומסר לו על קיום הבקשה בעת שהשניים נפגשו במהלך אותו ביקור.

מאז, מונה בן אריה ליועצו האישי והבכיר לענייני רוסיה, דבר שהעלה תמיהה בקרב גורמים במשרד החוץ. "כולם כאן נדהמו כשבן אריה הגיע ללשכת השר שכן הוא טיפוס אפור מאד. סוף סוף נתפרו כאן כל הקצוות", אמרו הבכירים במשרד החוץ.

במשטרה חושדים: הנסיעה המסתורית למינסק קשורה למסמכים

כתב "חדשות 10" לענייני משפט, ברוך קרא מציין כי גורמים במשטרה ובפרקליטות מצביעים על סמיכות הזמנים בין העברת המסמך המדובר באוקטובר 2008 לנסיעתו המסתורית של ליברמן למינסק בפברואר 2009 במהלך המשא ומתן הקואליציוני, לבין החקירה במשטרה באפריל 2009.

במשטרה חושדים כי הנסיעה למינסק היתה קשורה לקבלת המידע. כשהוא הגיע לחקירה, במשטרה התרשמו כי הוא היה מאוד מוכן לחקירות ששאלו אותו.

מוקדם יותר, פרקליטיו של שר החוץ פנו ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בבקשה לפתוח באופן מיידי בחקירה של המחלקה לחקירות שוטרים, בטענה כי המידע על חקירת מרשם הודלפה מהמשטרה לתקשורת. בנוסף מתכוון ליברמן לעתור לבית המשפט העליון בדבר הדלפות קודמות שדובר בהם במשטרה.

הפרשן הפוליטי של "חדשות 10", רביב דרוקר מעריך שהפרשה לא תשפיע על מעמדו של ליברמן, שגם ככה נמצא על זמן שאול. "נתניהו לא יעשה דבר, ליברמן לא יתפטר". הוא מציין כי מחריף המתח בין ליברמן לעובדי המשרד. דיפלומטים בכירים אמרו כי הנושא לא נותן תחושה טובה לגבי שר החוץ.