"יש חיילים שמתגייסים לצה"ל ואינם מסוגלים לעבור מבחן בסיסי בקרוא וכתוב"

בנאום בוועידת ישראל לעסקים הכריז ראש הממשלה כי "מערכת החינוך בישראל נמצאת בצרות גדולות" • נתניהו התחייב להאיץ את שילובם של חרדים וערבים במערכת החינוך והוסיף כי אם תתחדש הצמיחה, יגדיל את תקציב החינוך

ראש הממשלה, בנימין נתניהו התייחס היום (שני) בוועידת ישראל לעסקים בתל-אביב למצב החינוך בישראל וטען כי "המערכת נמצאת בצרות גדולות". לדבריו, חיילים שמתגייסים לצה"ל אינם מסוגלים לעתים קרובות מדי לעבור מבחן בסיסי בקרוא וכתוב.

נתניהו התחייב להאיץ את שילובם של המגזר החרדי והמגזר הערבי במערכת החינוך, כדי שתספק להם ידע במתמטיקה, עברית ומדעים.

ראש הממשלה ציין כי אם תתחדש הצמיחה הוא מתכוון להגדיל את תקציב החינוך, אך ידרוש לבצע רפורמות במערך המורים, המנהלים והטכנולוגיה החינוכית בבתי הספר.

לדבריו, "ישראל יוצאת מהמיתון מהר יחסית למדינות אחרות בעולם, בזכות הידע שלנו. המפתח לקידום תעשיות אלו הם ההון האנושי המעולה שלנו והחינוך. מערכת החינוך תעניק לתלמידים מכל המגזרים את הערכים והכלים להשתלב בכלכלה ובתעשיות הידע. נקים באוניברסיטאות מרכזי מצויינות ומחקר בסיסי. עם ישראל והחברה הישראלית בנויים לעתיד כזה, אם נצליח לשלב את החינוך בכלכלה".

אופטימיות יחסית: שיפור במבחני המיצ"ב בשנת תשס"ט

רק בחודש שעבר הציג שר החינוך, גדעון סער נתונים על שיפור במבחני המיצ"ב בשנת תשס"ט. עם זאת, השיפור שהוצג היה מינורי ובנוסף הנתונים הצביעו על התרחבות בפער בין תלמידים יהודים לתלמידים ערבים ובין תלמידים משכבות מבוססות לתלמידים עניים.

לפי הנתונים, קיימת מגמה מתונה של שיפור במקצועות הליבה - שפת אם, מתמטיקה, מדעים ואנגלית - בכיתות ה' ובכיתות ח'. בכיתות ה' התאפשרה בדיקה גם בהשוואה לתשס"ו והמגמה של שיפור נשמרת שנה שנייה ברציפות.

סער ציין שלפי הערכות במשרד, הסיבות האפשריות לעלייה הן שבשנת תשס"ט התקיימה למידה סדירה ללא עיצומים ושביתות, וכן שהוסקו מסקנות פדגוגיות על בסיס המבחנים הקודמים. עם זאת, אמר סער, "יש מגמות של התרחבות בין בתי אבים בין דוברי ערבית לדובר עברית. אנו נפעל לצמצום הפערים, ביחס למגזר הערבי".