ספינת נשק נתפסה סמוך לחופי ישראל, כנראה בדרכה לסוריה

כוח מיוחד של חיל-הים לכד את הספינה ממערב לחופי ישראל כשעל סיפונה תחמושת ואמצעי לחימה • לפי החשד, הספינה היתה בדרכה מאיראן לסוריה • לאחר הבידוק, הובלה הספינה על-ידי חיל-הים לחופי ישראל לצורך המשך הסריקות ובדיקה יסודית של המטען המאוחסן • ברק: הצלחה נוספת במאבק הבלתי פוסק בניסיונות הברחות האמל"ח

(3:11 דקות)

כוח מיוחד של חיל-הים עצר הלילה (רביעי) במרחק של 100 מייל ממערב לחופי ישראל, ספינה הנושאת דגל אנטיגואה, שנמצאה לאחר בדיקה כנושאת על סיפונה תחמושת ואמצעי לחימה. לפי החשד, מדובר מנשק שיצא מאיראן לכיוון סוריה ויועד לחיזבאללה. אמצעי הלחימה כללו ככל הנראה טילי נגד מטוסים וטילים נגד טנקים.

מדובר צה"ל נמסר כי הספינה נעצרה במסגרת הפעילות השוטפת שמקיים חיל-הים לצורכי ביטחון שוטף ומניעת הברחות. לאחר בידוק ראשוני שערכו כוחות חיל-הים על סיפון הספינה התברר כי היא אכן נושאת בבטנה אמצעי לחימה מגוונים במסווה של משלוח אזרחי.

הספינה שאותרה סמוך לקפריסין הובלה על-ידי חיל-הים לחופי ישראל לצורך המשך הסריקות ובדיקה יסודית של המטען המאוחסן. מדובר צה"ל נמסר כי כוחות צה"ל וחיל-הים מבצעים פעילות אינטנסיבית שוטפת לביטחון שוטף, לחימה בטרור ולמניעת הברחת אמצעי לחימה בזירות השונות.

בעקבות התפיסה, ברך ראש הממשלה, בנימין נתניהו את צה"ל, חיל הים וזרועת הביטחון על "פעילות סיכול מוצלחת נגד אספקת נשק שמיועד לפגוע בערי ישראל". שר הביטחון, אהוד ברק הצטרף לברכות ושוחח עם הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי, ועם מפקד חיל הים, האלוף אלי (צ'ייני) מרום. "זו הצלחה נוספת במאבק הבלתי פוסק בניסיונות הברחות האמל"ח וההצטיידות שמטרתם לחזק גורמי טרור המאיימים על ביטחון ישראל. אני מברך את לוחמי צה"ל על הפעולה המוצלחת", אמר.

בפברואר: ספינה איראנית נתפסה בקפריסין

בחודש פברואר האחרון תפסו השלטונות בקפריסין ספינה איראנית בדרכה לסוריה שעל סיפוניה מטען חשוד. לאחר בדיקה ראשונית החלו הרשויות לאסוף את הציוד ולהעבירו לבחינה מדוקדקת יותר בבסיס צבאי באזור.

לאחר מכן הודיעו הרשויות בקפריסין כי "הרפובליקה של קפריסין הגישה את דוח הממצאים של הבדיקות למחלקת הסנקציות של מועצת הביטחון". עוד נמסר כי מומחים ערכו שתי בדיקות מקיפות בספינה. דיפלומט מערבי סיפר, כי פקחים של הצי האמריקני שבדקו את הספינה מצאו בה חומרים שונים המשמשים לייצור אמצעי לחימה וחומרי נפץ.

המגזין האמריקני "אוויאיישן וויק" דיווח כי ארה"ב מנעה מישראל לבצע פשיטה על הספינה, בדומה לפשיטה על הספינה "קארין איי". על-פי הדיווח, הפעולה בוטלה בלחץ וושינגטון מחשש שהאיראנים ישגרו טילים לעבר ישראל ויתקפו ספינות אמריקניות המשייטות במפרץ עדן.

בחודש ינואר 2002 נתפסה הספינה "קארין איי" במהלך מבצע "תיבת נוח", 500 קילומטרים מחופי ישראל. ספינת הנשק נלכדה על ידי כוחות של חיל הים, בסיוע חיל האוויר. הספינה הועברה לנמל אילת כשעליה כ-50 טון אמצעי לחימה שיועדו לרשות הפלסטינית.

על סיפונה נמצאו טילי קטיושה, טילי סטרלה, סוגים שונים של טילים נגד טנקים ובהם טילי סאגר ולאו, רובי צלפים, מרגמות ומוקשים.

מבחינה מדינית תפיסת ספינת הנשק תסייע רבות לישראל במאמצי ההסברה אל מול התקשורת הבינלאומית. הכתב המדיני, צ'יקו מנשה, אומר כי "לתפסיה לא תהיה השפעה משמעותית על הדיונים היום באו"ם בדוח גולדסטון, למרות שברור שישראל תבקש לעשות שימוש בסיפור".

צ'יקו מנשה עם הזווית המדינית (2:31 דקות)