אובמה לישראל והפלסטינים: לשוב למשא ומתן למרות הקשיים

בניו יורק הסתיימה הפגישה המשולשת בהשתתפות נשיא ארה"ב, נתניהו ואבו מאזן. רגע לפני הפגישה, קרא אובמה לצדדים לקדם את התהליך. "על הפלסטינים לעשות יותר, על ישראל לרסן את הבנייה בהתנחלויות"

(4:03 דק')

בבית המלון "וולדורף אסטוריה" שבניו יורק הסתיימה הערב (שלישי) הפגישה המשולשת בין נשיא ארה"ב ברק אובמה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. רגע לפני הפגישה, מסר אובמה הצהרה קצרה בעוד שנתניהו ואבו מאזן לא נשאו דברים.

הנשיא האמריקני חזר על מחויבותו לתהליך השלום ולפתרון שתי המדינות וקרא לשני הצדדים לחזור לשולחן המשא ומתן למרות הקשיים. "הדרך לשלום עוד ארוכה", אמר אובמה, אך הבהיר כי לאחרונה הושגה התדקמות.

"זה הזמן להפסיק לדבר על שלום ולהתחיל לעשות שלום", הצהיר הנשיא. "על הפלסטינים לעשות יותר ועל ישראל לרסן את פעולות ההתנחלות", אמר אובמה במה שנראה כנסיגה מדרישתו הקודמת להקפיא את הבנייה באופן מוחלט. "נצליח רק אם כל הצדדים יצליחו להבין שיש דחיפות לעשות זאת".

הנשיא האמריקני הצהיר, כי פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני חיוני לכל העולם, ולא רק לישראל ולפלסטינים. "זה אינטרס אמריקני ואנחנו נעבוד קשה כדי להשיג את המטרה", הוסיף אובמה. לדבריו, השליח המיוחד ג'ורג' מיטשל יחזור בשבוע הבא לאזור וימשיך בפגישות כדי להביא לחידוש השיחות.

לפני הפגישה המשולשת נועד אובמה עם נתניהו ואבו מאזן בנפרד. תחילה קיים פגישה עם ראש הממשלה, שהחלה באיחור בעקבות התרעת טרור מחשש למטעני חבלה בניו יורק. הפגישה התקיימה בפורום מורחב כשלצדו של נתניהו ישבו גם שר הביטחון אהוד ברק, שר החוץ אביגדור ליברמן וראש המועצה לביטחון לאומי עוזי ארד. מהצד האמריקני השתתפה מזכירת המדינה הילרי קלינטון. לאחר מכן נועד אובמה גם עם אבו מאזן.

שרי הימין: לא להקפאת הבנייה ביהודה ושומרון

רגע לפני שנתניהו החל בפגישתו עם אובמה, כמה שרים מממשלתו הגיעו למאהל המחאה של מועצת יש"ע וראשי הרשויות ביהודה ושומרון, והצהירו כי הם מתנגדים להקפאת הבנייה ביהודה ושומרון, כפי שדורמים האמריקנים והפלסטינים. "ישראל שואפת לשלום, אך שלום לא יהיה מותנה בתנאים מוקדמים שאנחנו לא יכולים לקבל", אמר המשנה לראש הממשלה והשר לפיתוח אזורי, סילבן שלום.

"יש לחזק את ההתיישבות ולהמשיך לעודד אותה. ההתיישבות היא לא מכשול לשלום, ולכן כל מטרתה של ההתנגדות הפלסטינית היא להזיק ולהזיז את הלחץ מהם לעבר מדינת ישראל. אנו מצווים לומר אמירה ברורה למתיישבים ולחזק אותם".

שר התשתיות, עוזי לנדאו, שהגיע גם הוא למאהל המחאה, אמר: "אני נותן גיבוי לראש הממשלה שיעמוד איתן על העקרונות החשובים לשיראל, ותומך בשתי ידיים בהמשך הבנייה. אי אפשר לקבל הקפאה וצריך להמשיך בנייה בכל רחבי הארץ. הגיע הזמן לדבר דברים ברורים, לדבר על הצדק ההיסטורי ולהמשיך את הבנייה בגושי ההתיישבות הגדולים".

(תמונות סטילס: איי.פי)