תחקיר חדשות 10: נערים שעובדים בחופש - מנוצלים בניגוד לחוק

חופשת הקיץ היא ההזדמנות של בני הנוער לעבוד וגם ללמוד שיעור רע מאוד בניצול והפרת חוק. מאי תשלום על התלמדות והימנעות מתשלום הולם על נסיעות ועד העסקה בסופי שבוע ולאחר השעה המותרת בחוק

(3:02 דקות)

בני נוער רבים יתחילו למלא בקרוב את מרכזי הבילוי ומסעדות המזון המהיר. בחופש הגדול הנוער רוצה לעבוד והמעסיקים רוצים כוח עבודה זול ולפעמים זול מאד, בניגוד לחוק.

על פי חוק עבודת נוער, קיימת חובת תשלום על התלמדות, אבל למשל באולם משחקי וידאו בקניון ברעננה, הנערים מתבקשים לעבור התלמדות ללא תשלום.

צעירה שנשלחה לכמה ראיונות עבודה נתקלה בתנאי ההעסקה שכל קשר בינם לבין תקנות החוק מקרי בהחלט. כך למשל לפי החוק, אין להעסיק בני נוער בסופי שבוע והעבודה אחרי 22:00 גם כן אסורה, למעט אישור חריג.

בלונה פארק בתל אביב, בו חולמים בני נוער רבים לעבוד, אמנם מקפידים על החוק שלא להעסיק בני נוער מתחת לגיל 18 בשבתות, אך לגבי תשלום נסיעות מתנהלים שם בניגוד לחוק. על נסיעות על פי החוק, יש לשלם בהתאם עד ל-22 שקלים, ובלונה פארק מסתפקים בתשלום של 5.5 ש"ח. במשרד התמ"ת אומרים שחילקו בשנה האחרונה קנסות בהיקף של יותר מארבעה מילייון שקלים, אך קנסות אלו כנראה לא מרתיעים את המעסיקים.

סניף ארומה בקניון שבעת הכוכבים מסר בתגובה לממצאי התחקיר כי אנשיו משתדלים שבני הנוער יועסקו עד השעה 23:00 בלבד. לסניף היה היתר מיוחד להעסיק עד שעה זו, אך הבוקר התברר שפג תוקפו. מארומה ישראל נמסר שהרשת תבדוק את פרטי המקרה המסוים ותפעל בהתאם.

לפי לונה פארק תל אביב, בני הנוער מועסקים עד השעה 22:00 ותשלום הנסיעות ניתן כפי שנדרש בחוק. ממשחקיית הווידאו "טוקיו" נמסר שכן משלמים שם על ההתלמדות. זכיין גלידריית "בראביסימו" שבכפר סבא, מסר בתגובה שהטענות ייבדקו והוא יפעל בהתאם.