אובמה: לא מתכוון להציב דד-ליין למו"מ עם איראן

הצהרה משותפת • בסוגייה האיראנית, הביע אובמה תקווה להשיג התקדמות עד סוף השנה • באשר למו"מ בין ישראל לפלסטינים, שב הנשיא על מחויבותו לפתרון שתי המדינות וקרא להפסיק את הבנייה ביו"ש • נתניהו אמר כי הוא מוכן לחזור מייד לשולחן המו"מ, אך הדגיש כי הפלסטינים צריכים להכיר בישראל כמדינה יהודית

(2:10 דק')

זמן קצר לאחר פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ברק אובמה, שהתקיימה הערב (שני) בבית הלבן והתארכה מעבר למצופה, קיימו השניים מסיבת עיתונאים משותפת. שני הנושאים העיקריים עליהם דיברו שני המנהיגים היו סוגיית הגרעין האיראני ותהליך השלום בין ישראל לפלסטינים.

אובמה אמר כי אין כל סיבה "להציב תאריך יעד מלאכותי" למגעים הדיפלומטיים עם איראן, כפי שהיה רוצה נתניהו, אך הבהיר כי הוא מעוניין לראות התקדמות בערוץ האיראני עד סוף השנה. הוא אף הוסיף, כי אם איראן תמשיך בתכנית הגרעין - יינקטו נגדה "שורה של צעדים", בהם סנקציות.

בנוגע לתהליך השלום, שב הנשיא האמריקני על עמדתו לפיה וושינגטון מחוייבת לפתרון של שתי מדינות לשני עמים. "דיברנו על להתחיל מחדש מגעים רציניים בין ישראל לפלסטינים", אמר אובמה והוסיף כי האינטרס של שני הצדדים הוא להגיע לפתרון של שתי מדינות.

נתניהו לא התייחס להקמה של מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל, אך אמר כי הפלסטינים צריכים להיות אחראיים לגורלם. "אנחנו לא מעוניינים לשלוט בפלסטינים", הדגיש ראש הממשלה. "אנחנו רוצים שהם ישלטו על עצמם".

לדברי אובמה, ישראל מחוייבת ל"מפת הדרכים", ועל כן עליה להפסיק את הבנייה בהתנחלויות ביהודה ושומרון. "ישראל והפלסטינים צריכים להאחז בהזדמנות וברגע כדי לעשות שלום", אמר הנשיא האמריקני.

נתניהו אמר מצידו כי הוא מוכן לשוב מייד אל שולחן המשא ומתן עם הפלסטינים. יחד עם זאת חזר על עמדתו לפיה על הפלסטינים להכיר בישראל כמדינה יהודית - דרישה אותה לא מקבלים בכירים ברשות הפלסטינים.

פגישה ארוכה מהמצופה: מחלוקת או בניית יחסים?

נתניהו הגיע לביקור הרשמי בוושינגטון לראשונה מאז נבחר לתפקידו, ובשעה 17:30 שעון ישראל התקבל על ידי הנשיא האמריקני בבית הלבן. תחילה נועדו השניים בארבע עיניים ולאחר מכן, באיחור של חצי שעה, הצטרפו לפגישה צוותים מקצועיים משני הצדדים.

הסיבות להתארכות הפגישה הפרטית אינן ידועות. הכתב המדיני של חדשות 10, צ'יקו מנשה, ציין כי הדחייה העלתה תהיות האם נתגלעו מחלוקות בין השניים. כתב חדשות 10 בוושינגטון, גיל תמרי, אמר מנגד כי מדובר במאפיין מובהק של הנשיא האמריקני. לטענתו, אובמה מעדיף למצות עניינים ואינו כבול בזמנים. "אובמה מעוניין לשדר אווירה של יחסים טובים ואמון כדי לקדם את חזון שתי המדינות", הוסיף תמרי.

במוקד השיחות עמדו שני נושאים עיקריים: הגרעין האיראני ותהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. נתניהו מעוניין להתרכז בסוגייה האיראנית ולדרוש מארה"ב סיוע בעניין, ואילו אובמה מעוניין בקידום המגעים בין ישראל לרשות שיתבסס על עקרון שתי מדינות לשני עמים.

עוד לפני הפגישה דווח, כי בשיחות סגורות החריף נתניהו את עמדתו בנושא הגרעין האיראני, ואמר למקורביו: "איראן היא לא רק איום טקטי, אלא איום קיומי על ישראל". מנגד, ממשל אובמה קשר בימים האחרונים את הטיפול באיום האיראני בסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני.