שפעת החזירים: מקרה שני של המחלה התגלה בישראל

בהודעה רשמית של משרד הבריאות הוצהר כי גם החולה המאושפז בבית החולים "מאיר" בכפר סבא נדבק בנגיף • מוקדים יותר גילו הבדיקות כי תומר וג'ים, המאושפז בבית החולים בנתניה חולה במחלה • אחייניתו בת ה - 5 של וג'ים אושפזה לבדיקות מחשש שנדבקה אף היא • הערב יכנס ראש הממשלה את בכירי מערכת הבריאות והביטחון לדון בנושא •

(11:56 דקות)

משרד הבריאות הודיע אחר הצהריים (שלישי) כי הגבר המואשפז בבית החולים "מאיר" בכפר סבא נדבק גם הוא בשפעת החזירים. אחייניתו בת ה - 5 של תומר וג'ים שאובחן כחולה אף הוא, אושפזה לבדיקות מחשש שנדבקה.

מוקדם יותר הוציא משרד החוץ אזהרת מסע בה הוא ממליץ לנוסעים מישראל שלא להגיע למקסיקו בעקבות התפרצות שפעת החזירים. מנכ"ל משרד הבריאות הוציא הנחיות לכל משרדי הממשלה, בהן הוא מבקש לשמור על הגיינה אישית ונשימתית. מי שסובל מחום גבוה או בעיה נשימתית, מתבקש לא להגיע לעבודה ולא להתקהל.

מקרה ראשון של שפעת החזירים בישראל >>
ראש הממשלה מכנס דיון בנושא הנגיף>>

בכירי מערכת הבריאות והביטחון ייפגשו הערב עם ראש הממשלה לדיון מיוחד בהיערכות ישראל בנושא. לאחר יום העצמאות ייפגשו צוותים משותפים לישראל, מצרים, הרשות הפלסטינית וירדן על מנת לדון בדרכים למנוע את התפשטות שפעת החזירים.

בשעות הבוקר התברר כי תומר וג'ים, הצעיר בן ה-26 שאושפז בעקבות תסמינים של שפעת לאחר שחזר ממקסיקו ביום שישי האחרון, אובחן כחולה במחלה. מיד עם אשפוזו הועבר החולה לבידוד, תוך ביצוע בדיקות. מצבו מוגדר טוב וקל.

מוקדם יותר הנחה שר הביטחון, אהוד ברק, את מנכ"ל משרדו, תא"ל (מיל.) פנחס בוכריס, וגורמים נוספים במערכת הביטחון להיערך לקבלת אחריות בנושא שפעת החזירים, בעקבות גילוי מחלתו של תומר וג'ים המאושפז בבית החולים "לניאדו" בנתניה.

ההנחיה התקבלה על-פי החלטת ממשלה משנת 2005, בה הוחלט כי משרד הביטחון יקבל אחריות במקרים מסוג זה, זאת באמצעות צוות ניהול משבר לאומי בראשות עוזר השר להתגוננות, תא"ל (מיל.) זאב שניר.

תפקידי הצוות הם לייעץ לממשלה, על מנת להכיל את התפשטות המחלה, וכן לתת הנחיות אופרטיביות למשרדי הממשלה, לרשויות הממשלתיות ולגורמים מרכזיים שיש להם השפעה על המשק והכלכלה. הצד המקצועי-רפואי ימשיך להיות באחריות משרד הבריאות.

במקביל העביר שגריר מקסיקו בישראל העביר למשרד החוץ מחאה על בקשתו של סגן שר הבריאות יעקוב ליצמן לכנות את שפעת החזירים - שפעת מקסיקו. השגריר אמר כי הוא "חש פגוע ומוטרד לאור יחסי הידידות בין שתי המדינות". במשרד החוץ אמרו לשגריר כי אין כל כוונה רישמית להשתמש בשם שהציע ליצמן והתנצלו בפני מי שנפגע מהעניין.

מקרים חדשים מתגלים ברחבי העולם

גם בעולם ממשיך החשש מהתפשטות המונית של הנגיף. רשויות הבריאות בניו זילנד אישרו היום כי 11 בני אדם במדינה נדבקו באופן ודאי בנגיף שפעת החזירים. שר הבריאות במדינה, טוני ריאל, אמר במסיבת עיתונאים שנערכה בעיר הבירה וולינגטון כי בנוסף ל-11 המקרים שאותרו להידבקות במחלה, 43 בני אדם נוספים מאושפזים בחשש שנדבקו בנגיף, ובהם גם קבוצת מורים ותלמידים מאחד מבתי הספר במדינה שחזרו מביקור במכסיקו ולקו בתסמינים חריפים של שפעת.

בקוריאה הדרומית דיווחה סוכנות ידיעות מקומית כי אובחן מקרה ראשון של הידבקות בנגיף בתחומה. במקסיקו, הודיע משרד הבריאות כי עד כה מתו במדינה 152 בני אדם מסיבוכים של מחלת השפעת. בנוסף לפחות 2,000 בני אדם אושפזו כשהם סובלים מתסמינים חריפים של שפעת מאז המקרה הראשון שאובחן במדינה ב-13 באפריל.

בארה"ב עלה מספר החולים שנדבקו בנגיף ל-50. נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ניסה להרגיע אמש את אזרחי ארצו ואמר כי התפרצות המחלה היא סיבה לדאגה, אך אינה צריכה לעורר בהלה בציבור.