שר הביטחון: עוקבים מקרוב אחר התפתחויות הגרעין באיראן

בעקבות חניכת המפעל לייצור דלק גרעיני באיראן, מסרה לשכת שר הביטחון כי הולך ומתגבר הצורך העולמי לעקוב בערנות אחר סוגיית הגרעין • אחמדינג'אד חנך את המפעל לרגל "יום הגרעין הלאומי", ובמקביל הודיע בכיר איראני כי ארצו מפעילה כעת 7,000 צנטריפוגות להעשרת אורניום • הילרי קלינטון: "אנחנו לא יודעים למי להאמין בקשר לתוכנית האיראנית"

(1:32 דקות)

לשכת שר הביטחון מוסרת כי "מערכת הביטחון עוקבת מקרוב אחר ההתפתחויות הגרעיניות באיראן". בתגובה לחניכת המפעל לייצור דלק גרעיני באיראן, נמסר מהלשכה כי חניכה זו מוכיחה ומחזקת את הצורך העולמי לעקוב בעירנות אחר פרשת הגרעין.

גם מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, התייחסה לחניכת המפעל האיראני ולהצהרות של אחמדינג'אד, ואמרה כי היא לא רואה בהתבטאויות האחרונות על תכנית הגרעין דחייה של המאמצים האמריקניים לדיאלוג עם טהרן.

"אנחנו לא מייחסים שום משמעות ספציפית להצהרה הזו", אמרה קלינטון במסיבת עיתונאים לאחר שנשאלה על דברי ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, שסיפר כי ארצו מפעילה כעת 7,000 צנטריפוגות להעשרת אורניום.

קלינטון גם הביעה ספק לגבי הטענה של טהרן לפיה הושגה התקדמות משמעותית בתוכנית הגרעין. "אנחנו לא יודעים למה להאמין לגבי התוכנית האיראנית", אמרה מזכירת המדינה. "שמענו הערכות וטענות רבות לאורך השנים".

יום הגרעין האיראני: נחנך מפעל לייצור דלק גרעיני

נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, חנך את המפעל האיראני הראשון לייצור דלק גרעיני סמוך לעיר איספהאן. הטקס החגיגי התקיים ב"יום הגרעין הלאומי" שמציינים ברפובליקה האיסלאמית.

"היום אנחנו מתגאים בהישג - השלב האחרון במעגל ייצור הדלק הגרעיני", אמר אחמדינג'אד בנאום ששודר בטלוויזיה האיראנית. לדבריו, ארצו ביצעה ניסויים בשני סוגים של צנטריפוגות להעשרת אורניום, עם הספק של "פי כמה" מהצנטריפוגות הקיימות.

הנשיא האיראני התייחס גם לקיום אפשרי של שיחות עם המערב, ואמר כי ארצו תסכים לדיאלוג במידה שיתנהל על בסיס של כבוד וצדק. "האומה האיראנית היתה מוכנה לשיחות מן ההתחלה, אבל שיחות שמבוססות על צדק וכבוד מלא לזכויותינו. שיחות חד-צדדיות, שיחות על בסיס תנאים ושיחות באווירה של פחד - הם דברים שאף אדם חופשי לא יקבל".

ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, גולמרזה אגזדה, אמר בטקס, כי איראן מפעילה כעת 7,000 צנטריפוגות. הוא הוסיף, כי ארצו השיגה טכנולוגיה להפעלת הצנטריפוגות בצורה מדוייקת יותר.

"זהו מפעל הדלק הגרעיני הראשון שהוא 100 אחוז מתוצרת איראנית", אמר לפני הטקס מנהל המפעל, ואג'יהולה אסאדי, לסוכנות הידיעות "רויטרס". לדבריו, המפעל בראשו הוא עומד ייצר דלק עבור הכור למים כבדים הנמצא באראק.