הושלם פינוי בית המריבה: 21 נפצעו, אחד מהם שוטר

המשטרה השתלטה על המבנה שבו שהו על פי הדיווחים 250-300 בני אדם • 21 נפצעו בעימותים - אחד מהם שוטר שנפגע מחומצה בעינו ומצבו בינוני-קשה • פצועה נוספת במצב בינוני-קשה, והשאר קל • שר הביטחון ברק: "הוריתי על הפינוי בהחלטת בית המשפט העליון לאחר שכל המאמצים לא נענו"

(3:00 דקות)

קצת אחרי השעה 14:00 בצהריים (חמישי), שעות ספורות בלבד לאחר פגישתו של שר הביטחון, אהוד ברק, עם ראשי מועצת יש"ע, החלו כוחות של משמר הגבול ביחד עם כוחות נוספים בפינוי בית המריבה בחברון. הליך הפינוי הסתיים במהרה למרות הפרת הסדר האלימה שהתפתחה במקום. 21 בני אדם נפצעו, אחד מהם שוטר שנפגע באורח בינוני עד קשה מחומצה שנשפכה על עינו. פצועה נוספת גם היא במצב בינוני עד קשה והיתר במצב קל. הפצועה פונתה במסוק לבית החולים.

הכוחות השתמשו ברימוני הלם ואף ירו גז מדמיע בניסיון להרגיע את הרוחות ולהשתלט על האוירה. מסוק צה"לי הוזנק למנחת קרית ארבע כדי לפנות את הפצועים. להערכת כוחות הביטחון מדובר בכ-300 בני אדם שנמצאו בתוך הבית בזמן שהכוחות פרצו אליו. במקביל הוציאו פעילי ימין הודעת SMS לכל הפעילים על מנת שיגיעו גם הם למקום.

קצין משטרה אמר לחדשות nana10 במהלך הפינוי כי במקום יש התנגשויות אלימות בין הפעילים לבין השוטרים, שהונחו לנהוג ב"אפס" סובלנות גלפי גילויי אלימות. "כל התנגדות, רק תזיק לפעילי הימין במקום. אנו ערוכים בכוחות גדולים מאוד לכל תרחיש אפשרי ואנו נפנה את הבית לפי התכנית שהצבנו".

מלשכתו של שר הביטחון ברק נמסר כי "שר הביטחון הורה לכוחות הביטחון לפנות את ה'בית החום' בחברון, בהתאם להחלטת בית המשפט העליון ולאחר שכל המאמצים להגיע לפינוי הבית בהסכמה, לא נענו". עוד קרא שר הביטחון לראשי הישוב היהודי בחברון ולמנהיגי הציבור באיו"ש לנהוג באחריות: "בשעה זו נדרשת מכם מנהיגות ומוטלת עליכם החובה העליונה לפעול לכך שיושבי הבית יתפנו מיד, ללא אלימות וללא פגיעות בנפש".

"שטח צבאי סגור"

ביום שלישי השבוע הכריז אלוף פיקוד המרכז גדי שמני על מתחם הבית "שטח צבאי סגור" עד להודעה חדשה. הצו נועד למנוע ממתנחלים ברחבי יהודה ושומרון לתגבר את בית המריבה לקראת פינויו, וכן למנוע יציאת מתנחלים מהבית כדי להשתתף בעימותים נגד פלסטינים בעיר חברון.

מוקדם יותר החליט האלוף שמני, בתום הערכת מצב שקיים עם בכירים במערכת הביטחון, להעביר את האחריות על בית המריבה מצה"ל למשמר הגבול. ההחלטה על הצבת הכוח התקבלה בעקבות מה שמגדירים במערכת הביטחון כ"הגזמה של המתנחלים" וכן בשל הצורך לבצע מעצרים בקרב המתנחלים, דבר שהחיילים מנועים ממנו. עם זאת, הפיקוד על הגזרה יישאר בידי חטיבת יהודה.

סיכום האירוע (2:17 דק')