אולמרט: הירי הוא הפרה יסודית ובוטה של הרגיעה

בדיון שנערך בקריה בת"א בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון, התייחס ראש הממשלה לירי הרקטות לעבר מערב הנגב ואשקלון וציין כי "אין בכוונת ישראל להשלים עם ארועים אלה"

(3:17 דק')

ראש הממשלה אהוד אולמרט כינס היום (שישי) בקריה שבתל אביב את ראשי מערכת ביטחון להערכת מצב מיוחדת בעקבות המצב ברצועת עזה.

בסיום הדיון אמר אולמרט כי "ממשלת ישראל רואה את ירי הטילים ונסיונות הפיגוע מרצועת עזה, כהפרה יסודית ובוטה של ההבנות שהובילו לרגיעה".

לדבריו, "אין בכוונת ישראל להשלים עם ארועים אלה. לא ניתן לאוכלוסייה אזרחית בישראל, ביישובי עוטף עזה בפרט, לחזור למצב של אי ודאות כפי שהייה לפני מספר חודשים טרם ההבנות".

"בהקשר זה", ציין אולמרט, "תוגבר הפעילות והנוכחות של פיקוד העורף על מנת לסייע ליישובים בעוטף עזה. כמו כן תימשך הפעלת הלחץ השלטוני על חמאס כל הנוגע לפעילות במעברים ובהיבטים שונים".

בדיון השתתפו שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ ובכירים נוספים ממערכת הביטחון.

במהלך היום שוגרו שבע רקטות לעבר מערב הנגב שגרמו לפצועה קל מרסיסים. ארבע רקטות נוספות נורו לעבר אשקלון, וכתוצאה מכך לקו 15 בני אדם לקו בחרדה ופונו לבית החולים ברזילי.

ההערכה בצה"ל: החמאס תכנן פיגוע חטיפה

בתוך כך, בצה"ל מודים לראשונה כי על פי ההערכה, חמאס תכנן לפוצץ את הפסקת האש באמצעות פיגועי חטיפה. ההערכה המתגברת בצה"ל היא כי חמאס תכנן בטווח זמן הקרוב לבצע את פיגוע החטיפה, תוך שהוא יודע כי פעולה שכזו תוביל להסלמה ממשית של המצב.

החטיפה המתוכננת היתה אמורה להתבצע דרך המנהרה אותה חשף שירות הביטחון הכללי השבוע. להערכת אותם גורמים, חמאס ניסה לבצע שוב פיגוע למטרות חטיפה לאחר ששתל זירת מטענים השבוע סמוך לגדר המערכת, שם הטמין מארב לכוח צנחנים שנכנס לקו האש.

בצה"ל מסבירים כי עד כה היתה הערכה כי חמאס אינו מעוניין להפר את הרגיעה אך היא משתנה כאשר מנתחים את הניסיונות האחרונים. לחמאס היה ברור כי אם ניסיונות החטיפה היו יוצאים אל הפועל הרי שישראל היתה מחויבת לצאת לפעולה רחבה בתוך רצועת עזה.

"להערכתנו חמאס התכונן לכך ומה שאנו רואים כעת זה שאריות של מה שהיה אמור לצאת אל הפועל", אמר קצין בפיקוד דרום.

לדבריו, "בחמאס מתכוננים החל מרגע כניסת הפסקת האש לתוקף, ליום בו תתרחש ההסלמה. חמאס נערך באמצעות הברחת אמצעי לחימה לתוך הרצועה ויצור של רקטות. אנו מודעים לכך, להערכתנו מדובר בעניין של זמן עד אשר יהיה אירוע בו חיילים או אזרחים ישלמו בנפשם על המתרחש".

הקצין הוסיף כי "אנו פועלים על פי הנחיות הדרג המדיני ונערכים לכל תרחיש".