ועדת חקירה תבדוק את המחדלים בטיפול בניצולי השואה

הוועדה לביקורת המדינה החליטה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת אופן התייחסות הממשלה לניצולי השואה והסיוע להם. בייניש פנתה לאהרן ברק בבקשה שיעמוד בראש הוועדה

(2:11 דק')

הוועדה לביקורת המדינה החליטה אתמול (שני), בצעד יוצא דופן, להקים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת אופן התייחסות הממשלה לניצולי השואה והסיוע להם. בימים הקרובים תנסח הכנסת כתב מינוי לועדה. נשיאת בית המשפט העליון, דורית בייניש, כבר פנתה לנשיא העליון בדימוס, אהרן ברק, וביקשה ממנו לעמוד בראשות הוועדה. ברק, ניצול שואה בעצמו, טרם החזיר תשובה בעניין.

מטרת הקמת הוועדה הינה לבחון האם הממשלה עושה את כל הדרוש בסיוע לניצולי השואה בכל התחומים. יו"ר הוועדה, חבר הכנסת זבולון אורלב אמר כי על הוועדה לבודק "האם הממשלה עושה את כל הדרוש והאפשר בסיוע לניצולי השואה בכל התחומים?".

בייניש ביקשה באופן אישי מיו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ זבולון אורלב, הגדרות מדויקות של אחריות הוועדה ותחום הבדיקה, מכיוון שמדובר בנושא מאוד מאוד רחב, ועל כן ביקשה בייניש למקד אותו עד כמה שניתן.

אורלב, יחד עם ח"כ קולט אביטל (עבודה) ואנשים נוספים, ינסחו את תשובתם, אותה יעבירו לבייניש, ולאחר מכן ברק יצטרך לתת את תשובתו הסופית. אם יסרב, מתכוונת בייניש לפנות לשופט בדימוס אחר, כיוון שהלחץ בתוך בית המשפט העליון אצל שופטים מכהנים – גדול מאוד.

(1:12 דקות)

בשבוע שעבר כינס שר הרווחה, יצחק (בוז'י) הרצוג, ישיבת חירום בעקבות המשבר בסוגיית העברת הכספים לניצולי השואה. על פי הסיכום, כבר בימים הקרובים תיקבע זהות הגוף שיהיה אחראי לביצוע העברת התשלומים לניצולים. בישיבה נטלו חלק השר לענייני גמלאים, רפי איתן, מנכ"ל הביטוח לאומי, ד"ר יגאל בן שלום, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רענן דינור, ומנכ"ל משרד הרווחה, נחום איצקוביץ. את ההצעה יביא ביום ראשון הקרוב שר האוצר, רוני בר-און, לאישור הממשלה.

המשתתפים בדיון הודיעו כי המטרה היא לאפשר את העברת התשלומים לניצולים מהמעגל הראשון, שמספרם מוערך ב-8,000, בתוך חודשיים. התשלום שיינתן להם יהיה רטרואקטיבי, מאוקטובר 2007. בנוסף סוכם כי דינור יפעל מול משרד האוצר לקידום מהיר של העברת מקדמה לקרן לרווחת ניצולי השואה במהלך החודש הנוכחי.