עדויות מהרעש: "הים החל לנסוע לכיוון שלנו"

תושבי אזור ים המלח חוששים מהגרוע מכל - רעידת אדמה הרסנית. הבוקר אירעה רעידה נוספת, הרביעית בתוך שבועיים. דינה דגן: "הרבה רעשים זה אומר שאיזה אסון מתקרב". מומחה מסביר: "אי אפשר לחזות רעשים אבל אפשר להתכונן אליהם"

(2:07 דק')

"כל הבית התחיל לזוז וחשבתי שהגג עומד להתמוטט עליי אז ברחתי למטה כשכולי מפוחדת", כך משחזרת רבקה כהן, תושבת מעלה אדומים, את רעידת האדמה שהורגשה אתמול (ראשון) במרכז הארץ. הרעש היה בעוצמה של 4 דרגות בסולם ריכטר.

רעידת האדמה היתה בשעה 09:38 ומוקד הרעש היה, כמו בפעמים הקודמות, באזור צפון ים המלח. הרעש תפס את רבקה כהן בזמן שהיא עמדה בכניסה למקלחת. "סדקים קטנים שהיו אצלי על הקירות התחילו פתאום להתרחב וחלקים מהקיר החלו ליפול על הרצפה. ברחתי לחדר השני ופתאום אני רואה איך כל הרהיטים זזים מצד לצד".

גם את רעידות האדמה הקודמות הרגישה כהן, אבל הפעם זה היה חזק יותר לדבריה. "אני מטבעי לא אדם פחדן אבל כשהרגשתי את האדמה זזה מתחת לרגליי חשבתי שזה הסוף שלי והתחלית לרוץ החוצה".

שכנתה של רבקה, תמר כהן, היתה בהרצאה במתנ"ס במעלה אדומים בזמן רעידת האדמה. "הרגשתי שהכיסא התחיל לזוז מתחתיי וכוס השתייה שהיתה לי ביד רעדה לי. הרגשנו שהכל מתנדנד כמה שניות ומפסיק".

גם דינה דגן, בעלת צמרים בצפון ים המלח, חוותה את רעידת האדמה הבוקר. "כל פעם זה מפחיד מחדש. כבר ארבע פעמים תוך שבועיים הכל זז ונראה כאילו מתקרב איזה אסון גדול. ארבעה רעשים בשבועיים זה אומר משהו. בזמן הרעש רצתי החוצה וראיתי שני גלים גדולים מים המלח, שרוב הזמן הוא שקט ורגוע. זה נראה כאילו הים החל לנסוע לכיוון שלנו. אמנם אין פה בניינים גבוהים אבל אני מפחדת שבפעם הבאה יהיה פה צונאמי, ושמצד שני יפלו עלינו סלעים מההר. זה ממש מפחיד".

"לא ניתן לחזות רעידות אדמה"

בשבועיים האחרונים הורגשו בארץ שלוש רעידות אדמה קלות, מלבד זו האחרונה. אחת הייתה בעוצמה של 3 בסולם ריכטר השנייה בעוצמה של 4.2 בסולם ריכטר, והשלישית בעוצמה של 4.1 בסולם ריכטר.

"להרגיע את הציבור זה מאוד קל אבל אף אחד לא יכול לחזות רעידות אדמה, והכל מתחיל להתרחש קילומטרים רבים בתוך בטן האדמה", אומר ד"ר ניקולאי גלוק, מומחה לרעידות אדמה מהמכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון.

ד"ר גלוק מסביר כי "רעידות האדמה באות בגלים שנקראים גלי פי, שהם מגיעים לפני הגלים הקטלניים. אותם גלים ש'גוזרים' את הקרקע". לדבריו "ניתן להתריע מפני רעש זמן קצר מאוד מראש, בערך 20 שניות, ויש מכשירים מיוחדים לכך, אבל לא תמיד הם מוצלחים. אפשר רק להיערך לרעידות אדמה ולא למנוע אותן וכבר 15 שנים אין התקדמות בנושא".

ד"ר גלוק מסביר כי "כל רעידת אדמה מתרחשת בצורה אחרת ולכל רעש יש את הסגנון שלו. מה שאני יכול לומר הוא שהמצב טוב כל עוד 'שחרור האנרגיה' באדמה שיוצר את הרעש מתרחש במנות קטנות כל פעם ולא במכה גדולה חד פעמית".

כמעט כל 100 שנה מתרחשת רעידת אדמה הרסנית

רעידת האדמה הקטלנית האחרונה שהיתה בארץ התרחשה ב-1927. עוצמתה היתה 6.25 דרגות בסולם ריכטר ונהרגו אז 300 בני אדם. "אם נבחן את הסטטיסטיקות, נראה כי כמעט בכל 90-120 שנה מתחרשת רעידת אדמה קטלנית באזור שלנו", אומר ד"ר רון אבני מרצה לרעידות אדמה מאוניברסיטת בן-גוריון.

"הרעש שלפני כן היה ב-1837, שהרס לחלוטין את העיר צפת, ולפני כן אירעה רעידה קטלנית ב-1759 ולפני כן ב-1546. ארבע רעידות האדמה שהיו בשבועיים האחרונים לא מסמלים משהו מיוחד. כל יום בעצם מתרחשות בממוצע 17 אלף רעידות אדמה קטנות בכל כדור הארץ. היו פעמים שאחרי רעידות קטנות הגיע הרעש הגדול, אבל היו גם מקרים שלא קרה דבר".

המכון הגיאופיזי חישב כבר לפני 10 שנים שבתוך 50 שנה צפויה רעידה הרסנית בארץ, בהסתברות גבוהה. ד"ר אבני: "כל דקה שעוברת מגדילה את ההסתברות שזה יקרה בדקה הבאה. ב-1999 הממשלה מינתה ועדה שתתאם בין משרדי הממשלה לקראת מוכנות בפני רעידת אדמה. הוועדה עשתה לא מעט, בין היתר בהגשה וביצוע תכניות מתאר לחיזוק בתים ישנים באזור גוש דן. אבל ערי הפריפרייה, בעיקר בית שאן ודרומה שיושבות על השבר הסורי-אפריקאי, סובלות מאי-מוכנות לקראת רעש גדול".

לוועדה הבין-משרדית שמונתה כדי לבחון את ההיערכות לרעידות אדמה אין כרגע יו"ר. הוועדה בעבודתה בודקת, בין השאר, איך ניתן לצמצם הרס של בניינים בעקבות רעידת אדמה. עוד היא בוחנת סוגיות של חילוץ והצלה והכנת המשק מבחינה כלכלית.