ניצולי שואה צעדו את "מצעד החיים" בירושלים

כ-5,000 ניצולי שואה, בני משפחותיהם ומפגינים אחרים צעדו בין הכנסת למשרד ראש הממשלה בירושלים במחאה על הצעת הממשלה המספקת קצבה של 88 שקלים לכל ניצול. אחד הניצולים: "אנחנו נאבקים בציפורניים על קיומנו". אולמרט: "הניסיון לטעון שזה מה שיקבל כל ניצול הוא הונאה ומעשה כזב"

(03:44 דקות)

כ-5,000 ניצולי שואה ובני משפחותיהם, יחד עם סטודנטים ואזרחים שהגיעו לתמוך במחאה צעדו אתמול (ראשון) ב"מצעד החיים", ממשכן הכנסת ללשכת ראש הממשלה בירושלים. חלק מהצועדים ענדו טלאי צהוב במחאה על הצעת הממשלה המספקת קצבה של 88 שקלים לכל ניצול.

אברהם, אחד מניצולי השואה שהשתתף בטקס, אמר לערוץ 10: "אנחנו נאבקים בציפורניים על הקיום שלנו". יו"ר הקרן לרווחת ניצולי שואה, זאב פקטור, אמר בנאומו: "אם לא יימצא פיתרון למצוקת ניצולי השואה אני מבטיח שלא נפסיק ולא נשתוק. הניצולים לא יודעים מה לעשות קודם, האם ללכת לשלם את חשבון החשמל או ללכת למכולת".

במהלך ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה אהוד אולמרט כי לא ניתן להעמיד פתרון גמור ומוסכם בתוך חודשיים וציין כי הוא "מצטער על כך שגורמים בעלי אינטרסים פוליטיים זרים מנצלים את מצוקת הניצולים לצרכים פוליטיים". ראש הממשלה הוסיף כי "ממשלת ישראל משקיעה כבר עתה מאות מיליוני שקלים בשנה, והחל משנת 2008 יתווספו לכך מאות מיליונים נוספים. הניסיון לטעון שמה שיקבל כל ניצול יהיה 88 שקלים בחודש זו הונאה ומעשה כזב שאיננו נשען על בסיס עובדתי".

נשיא המדינה, שמעון פרס, אמר כי יש למצוא פתרון לקצבאות ניצולי השואה "בדרך מכובדת" והביע את ביטחונו שהממשלה מטפלת בעניין כראוי. יו"ר האופוזיציה והליכוד, בנימין נתניהו, קרא לממשלה לסיים כבר היום את הטיפול בקצבאות. "מצבה הכלכלי של המדינה מאפשר לסייע למי שזקוקים לעזרה", אמר נתניהו. "קשישים רבים מניצולי השואה ראויים שהמדינה תאפשר להם חיים בכבוד".

נח פלוג, יו"ר המרכז לארגוני ניצולי השואה בישראל, שצועד במצעד המחאה, אמר כי ההצעה החדשה לניצולים, שמגבש שר הגמלאים רפי איתן ופורסמה הבוקר ב"ידיעות אחרונות", אינה מחדשת דבר, ומתארת למעשה את המצב הקיים ביחד לזכויותיהם של ניצולי שואה בארץ.

על פי ההצעה שפורסמה, הזכאים לקצבאות יחולקו לשתי קבוצות - ניצולי שואה, ופליטי שואה (שלא חיו תחת כיבוש נאצי, בעיקר יוצאי חבר המדינות). הניצולים יקבלו קצבה חודשית שתנוע בין 1,000 ל-6000 שקל, והפליטים - קצבה שתנוע בין 300 ל-750 שקל.

ואולם, פלוג אמר ל"הארץ", כי כבר כיום מקבלים ניצולים מינימום של 1,040 שקל ומקסימום של 6,000 שקל, על פי אחוזי נכות ורמות הכנסה. "ההצעה הלכאורה חדשה הזאת, היא משהו שלו כבר זכאים הניצולים על פי החוק הקיים. הצורך הדחוף הוא להרחיב את המעגל של אלה שמקבלים את הסכומים הללו. לדוגמא, כאלה ששהו בגטאות פחות מ-12 חודש, כאלה ששהו במחנות ריכוז פחות מששה חודשים, או ניצולים שהגיעו לארץ רק ב-15 השנים האחרונות. בסך הכל יש כ-10,000 ניצולים שעברו את אימי השואה, לא 'פליטים', שנופלים בין הכסאות, ואינם מקבלים דבר מהמדינה. ההצעה 'החדשה' לכאורה אינה מתייחסת אליהם", אמר פלוג.

מי שמלביש את הניצולים בטלאי צהוב מוריד את הרמה"

אולמרט יצא כנגד מארגני "מצעד החיים". שר הרווחה הרצוג הזהיר מפני פגיעה בזיכרון הקולקטיבי של השואה. הנשיא פרס הבטיח לתמוך בניצולים ככל יכולתו

(לידיעה המלאה)