דו"ח: בזכות חברות התעופה, לא היה אסון תעופה המוני

פרסום ראשון: דו"ח פנימי שנכתב לאחר שמטוסי אל-על ואיבריה כמעט והתנגשו מעל נתב"ג, מעלה כי הקלות שבה יכול להתממש אסון כזה בנתב"ג "מבהילה ומבעיתה. על פי הדו"ח, 448 ארועי בטיחות ארעו בנתב"ג בשנתיים האחרונות, 102 מהם דומים מאד למקרה אל-על ואיבריה

(8:24 דק')

בשיא עונת הטיסות מצב בטיחות הטיסה בנתב"ג חמור ומבעית, כך על פי דו"ח פנימי שנחשף היום (שלישי) לראשונה בחדשות 10.

הדו"ח שנשמר בחשאיות מוחלטת, נכתב בעקבות כמעט תאונה לפני כחצי שנה בין מטוסי אל על ואיבריה. "התעופה האזחית הידרדרה לרמת שפל שלא הייתה בכל שנות קיומה של המדינה", נכתב בדו"ח, "העובדה שלא ספגנו עדיין אסון תעופה המוני בישראל צריכה להיזקף יותר לזכות חברות התעופה... מאשר לזכות הפעילות הדלה של המופקדים על הסדרת התעופה".

חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה, שחיבר את הדו"ח, סבור כי התאונה שכמעט קרתה בין מטוסי אל על ואיבריה היא "בבחינת תקרית חמורה ביותר אשר הייתה קרובה לכדי תאונה חמורה הרבה יותר ממה שתואר או נחזה בתקשורת", וזו לא התקרית היחידה. על פי הדו"ח, במשך השנתיים האמרונות נספרו 448 ארועי בטיחות בנתב"ג, בהם 102 מקרים בהם חלפו המטוסים זה לצד זה, כמו במקרה אל על-איבריה. "ההכרה עד כמה יכולה שורת טעויות אנוש קלות לכאורה להתממש בתוך זמן קצר ביותר לכדי תאונה קשה, היא מבהילה ומבעיתה" נכתב בדו"ח. שר התחבורה, שאול מופז, הקים ועדת חקירה שתבדוק את מסקנות הדו"ח.