"לא רוצה לבזבז את קולות המחנה": לבני פרשה מהחיים הפוליטיים

לאור מצבה בסקרים, הודיעה יו"ר התנועה כי לא תתמודד בבחירות הקרובות: "אין לנו מספיק כוח פוליטי כדי לממש את דרכנו". לבני חתמה את דבריה במילים: "היו שלום, עשו שלום"

ציפי לבני במסע"ת בו היא מודיעה על פרישתה מהחיים הפוליטים
ציפי לבני במסע"ת בו היא מודיעה על פרישתה מהחיים הפוליטים | צילום: רויטרס

יו"ר התנועה, ציפי לבני, תמסור היום (שני) בשעה 13:30 הצהרה לתקשורת שבה תודיע על סיום דרכה הפוליטית. לבני קיבלה את ההחלטה לא להתמודד בבחירות הקרובות לכנסת ה-21 לאור מצבה העגום של מפלגה בסקרים האחרונים, בהם התנועה לא עוברת את אחוז החסימה. בימים האחרונים ניהלה לבני מגעים לאיחוד עם מפלגות אחרים במערכת הפוליטית, אך לאחר שהם נכשלו, היא קיבלה את ההחלטה.

אתמול דווח כי לבני שוקלת לפרוש מהמערכת הפוליטית במידה ותבין כי הסיכוי של מפלגתה לעבור את אחוז החסימה יהיה נמוך. זאת כדי לא לגרום לבזבוז קולות בגוש השמאל-מרכז.

לפני כחודש הודיע יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי בישיבת הסיעה על פירוק המחנה הציוני, והבהיר כי אנשי "התנועה" לא ישוריינו ברשימת מפלגתו לקראת הבחירות. לבני, על פי גורמים בסביבתה, לא ידעה כלל על המהלך וקיבלה אותו בהלם מוחלט לעיני המצלמות.

כתבות קשורות
לבני לאחר פירוק המחנה הציוני: "גבאי לא רצה שותפות" |01.01.19
ללא ידיעת לבני: אבי גבאי פירק את המחנה הציוני |01.01.19
ציפי לבני: "הסיפור בינינו לא היה עמדות - כי לגבאי אין כאלה" |03.01.19

יו"ר התנועה, ציפי לבני, הודיעה היום (שני) כי היא מסיימת את דרכה הפוליטית. לבני קיבלה את ההחלטה לא להתמודד בבחירות הקרובות לכנסת ה-21 לאור מצבה העגום של מפלגה בסקרים האחרונים, בהם התנועה לא עוברת את אחוז החסימה. בימים האחרונים ניהלה לבני מגעים לאיחוד עם מפלגות אחרים במערכת הפוליטית, אך לאחר שהם נכשלו, היא קיבלה את ההחלטה.

"כל חיי הציבוריים ליוו אותי אותם הערכים הציוניים שינקתי בבית הוריי", אמרה לבני במסיבת עיתונאים שכינסה בבית סוקולוב. "פעלתי כדי לשמור על רוב יהודי בישראל ולעגן את ההכרה הבין-לאומית בישראל כמדינת העם היהודי ובזכותנו להגן על עצמנו מול אויבינו".

"שנים אמרתי קודם המדינה, אחר כך המפלגה ורק אחר כך אני. היום אני מודיעה שהתנועה בראשותי לא תתמודד בבחירות הקרובות", הסבירה לבני את החלטתה. "יש בי הכוח הפנימי להמשיך להיאבק אבל אין לנו מספיק כוח פוליטי לממש את הדרך שלנו לבד, ולא אסלח לעצמי אם קולות המאמינים בדרך יתבזבזו".

 

כתבות קשורות
לבני לאחר פירוק המחנה הציוני: "גבאי לא רצה שותפות" |01.01.19
ללא ידיעת לבני: אבי גבאי פירק את המחנה הציוני |01.01.19
ציפי לבני: "הסיפור בינינו לא היה עמדות - כי לגבאי אין כאלה" |03.01.19

גבאי ולבני
גבאי ולבני | צילום: חדשות עשר

חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין אמרה: "החלטתה של ציפי לבני לפרוש מהחיים הפוליטיים היא החלטה אמיצה של אחת הפוליטיקאיות המשפיעות והחשובות בישראל. אהבו לדוש בחסרונותיה וכמו כל אדם, ודאי פוליטיקאים, היא לא הייתה חסרה אותם או חפה מטעויות. אבל היא נשפטה ביתר חומרה בשל היותה אישה ובשל התעקשותה לומר תמיד את אשר חשבה, כך סביב סוגיית החיבורים הקריטית במחנה השמאל-מרכז".

יו"ר מפלגת מרצ תמר זנדברג, הודתה ללבני על תמיכתה במאבקי המפלגה: "ציפי, קודם כל תודה. הכנסת האחרונה הייתה גזענית וחשוכה במיוחד. ואת היית שותפה שלנו בכל המאבקים על השלום, על הדמוקרטיה, בעד הקהילה הגאה ונגד חוק הלאום. אני מעריכה במיוחד את הדרך שעשית מהימין העמוק לשותפות בכל המאבקים האלו, ואת העובדה שהיית קול צלול וברור גם כשאחרים השתתקו והתקרנפו. יהיה לי חבל לא לראות אותך איתנו בכנסת הבאה ואני בטוחה שנמשיך בשותפות למען כל המאבקים האלו, שהם החשובים עבור החברה הישראלית".

מיו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, נמסר: "ציפי לבני היא שותפה מרכזית במחנה שמאמין בשלטון החוק, בפתרון מדיני ובשמירה על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. על אף המחלוקת בינינו, ביום הזה אני מבקש להודות לה ולהעריך את תרומתה למדינה. נמשיך להניף את דגלי השלום והדמוקרטיה".

לפני כחודש הודיע יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי בישיבת הסיעה על פירוק המחנה הציוני, והבהיר כי אנשי "התנועה" לא ישוריינו ברשימת מפלגתו לקראת הבחירות. לבני, על פי גורמים בסביבתה, לא ידעה כלל על המהלך וקיבלה אותו בהלם מוחלט לעיני המצלמות.

בהודעתו אמר גבאי: "קיוויתי והאמנתי שהשינוי והשותפות החדשה יובילו לצמיחה שלנו, לחיבור של ממש, לפרגון הדדי, אבל הציבור חכם הוא רואה שזה לא מצב הדברים והתרחק", אמר גבאי. "אני עדיין מאמין בשותפות, בחיבורים, בלאחד מחנה גדול ומחויב לשינוי, אבל חיבורים מוצלחים מצריכים חברות, עמידה בסיכומים ונאמנות לדרך. זה לא קורה בשותפות הזאת ולכן אני שוב בוחר בציבור. ציפי, אני מאחל לך הצלחה בבחירות, בכל מפלגה שבה תהיי".

ציפי לבני
ציפי לבני | צילום: חדשות 13

לאחר שעיכלה את הבשורה, לבני הגיבה ואמרה: "אמא שלי הייתה אומרת 'כל עכבה לטובה', ואני רוצה להוסיף 'כל הפתעה לטובה'", אמרה לבני. "הקמתי את המחנה הציוני כשותפות של העבודה והתנועה עם יצחק הרצוג. זה לא סוד שהיה לי קשה לחבור עם מפלגת העבודה, אני עדיין יותר מחוברת לז'בוטינסקי מאשר לבן גוריון, אבל חשבתי שצריך לחבור יחד למען הציונות".

ציפי לבני, הצטרפה לחיים הפוליטיים ב-1996 מספר שנים לאחר ששירתה במוסד. סיסמת הקמפיין שלה בפריימריז באותה שנה הייתה "לבני זה מוסד", כמחווה לשירותה. ב-2005 הצטרפה לאריאל שרון לאחר שעזב את הליכוד והקים את מפלגת "קדימה", וב-2008 נבחרה לעמוד בראשה. בבחירות 2009 זכתה "קדימה" ב-28 מנדטים - והייתה למפלגה הגדולה בכנסת זו, בה שימשה לבני כראש האופוזיציה.

לקראת הבחירות לכנסת ה-19 הקימה לבני את מפלגת "התנועה" אשר זכתה לשישה מנדטים, ובבחירות הבאות התאחדה רשימתה עם מפלגת העבודה לרשימה המאוחדת "המחנה הציוני", איחוד שהחזיק מעמד קדנציה אחת ופורק בחודש שעבר.