2 הרוגים ומעל ל-300 פצועים בהפגנות, צה"ל תקף שתי עמדות חמאס

בין ההרוגים חובש פלס'. רימון הושלך לעבר כוח צה"ל בצפון הרצועה וזוהה ניסיון חדירה. בישראל ממשיכים להכחיש את קיומה של הפסקת אש • סוללת כיפת ברזל נפרסה במרכז הארץ

פינוי פצוע מירי ברגל באל בורייג' שבמרכז רצועת עזה | צילום: Hasson news

המתיחות בדרום: כ-9,000 בני אדם הפגינו הערב (שישי) בחמישה מוקדים לאורך הגדר ברצועת עזה במסגרת הצעדה שמתקיימת בסימן "חירות וחיים לעזה". מצה"ל נמסר כי המפגינים השליכו בקבוקי תבערה ומטענים, יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל וגדר המערכת והבעירו צמיגים בסמיכות לגדר. כוחות צה"ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. כמו כן, נמסר כי זוהה ניסיון חצייה של הגדר והושלך רימון לעבר כוח צה"ל בצפון הרצועה. לא היו נפגעים באירוע. בתגובה, טנק של צה"ל תקף עמדה של ארגון חמאס בצפון הרצועה. בהמשך, הותקפה עמדה נוספת. הפלסטינים דיווחו כי פגז של צה"ל פגע בבית של משפחה פלסטינית ממזרח לאל-בורייג'.

משרד הבריאות בעזה הודיע כי במהלך ההפגנות נהרגו חובש פלסטיני מזרחית לחאן-יונס וגבר בן 55. עוד נמסר כי מעל שלוש מאות פלסטינים נפצעו בעימותים, כמה עשרות מהם נפגעו מירי של כוחות הביטחון. במקביל, לאור ההסלמה בימים האחרונים נפרסה סוללת כיפת ברזל במרכז הארץ.

סוכנות הידיעות "שיהאב" דיווחה כי רחפן של צה"ל ירה כדורי גז מדמיע לעבר המפגינים באל-בורייג'. כמו כן, דווח כי סגן ראש המועצה המחוקקת הפלסטינית, אחמד בחר, ועוד כמה בכירים הגיעו לאזור ההפגנות בחאן-יונס. דובר חמאס, פאוזי ברהום, אמר כי "המספר הרב של המפגינים מוכיח כי ההתנגדות היא הכוח החזק אל מול האויב ולמען הסרת המצור". מספר שריפות פרצו בעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה.

 

בד בבד, אחר הצהריים טען גורם ביטחוני ישראלי בכיר: "לא הסכמנו להפסקת אש. חמאס סירב להתחייב להפסקה מוחלטת של פעולות האיבה. מדיניות התגובה מול עזה נשארה כשהייתה". בכיר חמאס, סאמי אבו זוהירי, התייחס בצהריים להסכם הפסקת האש שנכנס הלילה לתוקף בין ישראל לארגון, בתום יממה ארוכה של ירי רקטות לעבר עוטף עזה. "סבב ההתנגשות האחרון מוכיח כי ניתן להביס את ישראל", אמר אבו זוהירי. נכון לשעה זו, אף גורם ישראלי רשמי לא הצהיר כי אכן נחתם הסכם בתיווך מצרי, כפי שדווח בכלי תקשורת פלסטיניים.

מוקדם יותר היום הביעו ראשי רשויות בעוטף עזה פסימיות רבה מההסכם. ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, אמר כי "למרות שהוא מבין את הרצון להגיע למשא ומתן - הפסקת האש היא טעות". "נצטרך להגיע למבצע, למגר את הטרור הזה. המלחמה לסירוגין לא בריאה לנו ולא בריאה למדינת ישראל", הוסיף.

גם ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, הגיב לדיווחים על הפסקת אש. "מציאות מתמשכת של ארבעה חודשים של מתיחות ביטחונית הגיעה אתמול לנקודת קיצון", טען, "עברנו יממה של מטחי ירי כבדים ליישובינו וביטול פעילויות חינוך ואירועי תרבות וקהילה. בשעות האחרונות יש שקט ואנו מקווים שהמתיחות האחרונה הייתה בגדר ׳עליה לצורך ירידה׳ שלאחריה יגיע הסדר שיבטיח שקט ארוך טווח".

עוד הוסיף: "אירועי החודשים האחרונים והמעברים החדים משגרה לחירום משפיעים משמעותית על תושבי עוטף עזה. אנו מצפים מהממשלה שכל הסדר רגיעה מדיני כלכלי שמתגבש עם רצועת עזה יכלול גם הסדר כלכלי והשקעה משמעותית ביישובי העוטף. השקעה שתאפשר לנו את המשך הפיתוח ואת חיזוק ההתיישבות לצד הגבול".

ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני(חדשות עשר )
ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני(חדשות עשר ) | צילום: חדשות עשר

"אף אחד לא עדכן אותנו על הפסקת האש", תקף תמיר עידאן, ראש מועצת רמת נגב, "אין רתיעה, חמאס קובע מתי תתחיל לחימה ומתי תסתיים. המשך טרור העפיפונים הוא הפסקת אש? רקטה אחת ביום זה בסדר? מצפים למבצע צבאי שיכריע את חמאס, או להסדר מקיף וארוך טווח שיכלול את כל סוגי הטרור".

מוקדם יותר הודיעו בפיקוד העורף על חזרה מלאה לשגרה, זאת אחרי שקודם לכן הנחו כי על הקייטנות להתקיים במרחבים מוגנים.  גם חוף זיקים נפתח לציבור הרחב; כבר בבוקר הוחלט על חזרה מלאה לשגרה בנתיבות ויישובי מרכז הנגב.

אמש בשעות הערב המאוחרות דווח באל-ג'זירה על הסכמות בין ישראל לחמאס. על פי הדיווח, ההסכם, הושג בתיווך מצרי. על פי גורמים פלסטינים, המודיעין המצרי הזהיר את שני הצדדים כי אם לא יושג הלילה הסכם, הדרך למלחמה בלתי נמנעת ואז לא ניתן יהיה לשלוט בסדר העניינים. מקור דיפלומטי אמר בשעות הערב לחדשות עשר כי "הפסקת האש תיכנס לתוקפה בחצות". עוד הוסיף כי הוא "מקווה שהשעות הקרובות יעברו ללא אירועים מיוחדים".

גורם בחמאס אישר את הדברים לסוכנות הידיעות "אל וטניה" ואמר כי "חמאס תשמור לעצמה את הזכות להגיב במקרה של הפרת ההסכם". מנגד, גורם ישראלי בכיר טען כי "הדיווח לא נכון". בכיר ברצועת עזה אמר הבוקר לערוץ "אל-ג'זירה" כי: "הפלגים החליטו להפסיק את ההסלמה אתמול בחצות, והודיעו על כך למתווכים במצרים וקטאר, ולשליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב".

שריפה הוצתה בעקבות בלון תבערה בסמוך לאחד היישובים בצפון רצועת עזה
שריפה הוצתה בעקבות בלון תבערה בסמוך לאחד היישובים בצפון רצועת עזה | צילום: רפאל חיון, בטחון שדה