עשרות אלפים הפגינו נגד חוק הלאום: "המדינה לא רואה בנו שווים"

מנהיג העדה הדרוזית קרא בכיכר רבין: "זעקתנו באה מתוך כאב אמיתי ואכזבה גדולה". דיסקין: "פודלים נשלחו להגן על החוק". רגב: "עוסקים בפוליטיקה קטנה" • צפו בעצרת המלאה

עצרת המחאה נגד חוק הלאום בכיכר רבין
עצרת המחאה נגד חוק הלאום בכיכר רבין | צילום: רויטרס

עשרות אלפי בני אדם השתתפו אמש (שבת) בעצרת המחאה נגד "חוק הלאום" בכיכר רבין שבתל אביב, בהובלת העדה הדרוזית. המפגינים נשאו שלטים בגנות החוק, וקראו, בין היתר, "ביבי תתפטר - על שיוויון לא נוותר", וקריאות בגנותו של השר איוב קרא, בן העדה הדרוזית.

בין המשתתפים בעצרת, מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית השיח מוואפק טריף, תא"ל אמל אסעד, ראשי השב"כ לשעבר יובל דיסקין ועמי אילון, ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי, וכן נציגים רבים מהעדה הדרוזית.

טריף קרא: "אני מדבר כאן הערב כמי שאהבתו לארץ ולמדינה היא אהבה מוחלטת וחד משמעית. כל חיינו התגאנו במדינת ישראל, שכבוד האדם וחירותו הם ערך עליון ויסוד מיסודותיה האיתנים. מעולם לא ערערנו על זהותה היהודית של המדינה, והאמנו כי היא חלק חשוב מהאתוס היהודי שלה יהיה יחס של שיוויון מלא וכבוד לאזרחיה הלא יהודים של המדינה - ובראשם הדרוזים הנאמנים".

"אף אחד לא יכול ללמד אותנו מה זה הקרבה, ואף אחד לא יכול להטיף לנו על נאמנות ומסירות", הוסיף טריף. "בתי הקברות הצבאיים ומאות החללים יעידו על כך. כמו שאנחנו נלחמים על ביטחונה וקיומה של המדינה, אנחנו נחושים להילחם יחד אתכם על אופייה, ועל הזכות לחיות בה בשיוויון ובכבוד". הוא הבהיר: "לדאבוני, למרות הנאמנות הבלתי-מסויגת שלנו למדינה, המדינה לא רואה בנו שווים".

"זעקת העדה הדרוזית באה מתוך ביטוי של כאב אמיתי ואכזבה גדולה. בני העדה הדרוזית חשים ובצדק כי מנסים לקחת מהם את הישראליות שלהם. ישראלים אנחנו - אחים אנחנו", עוד קרא טריף, "בעקבות זעקתנו, ותמיכת רבים מעם ישראל, הזמין אותנו ראש הממשלה בנימין נתניהו לדון עמו בדרכים לעיגון מעמדה החוקתי של העדה הדרוזית וזכויותיה. אני משוכנע בכנות דבריו, במוכנותו לתיקון המעוות כלפי העדה הדרוזית". כשנאמר שמו של נתניהו, רבים בקהל קראו קריאות בוז.

ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין הביע תמיכה מלאה במאבק העדה הדרוזית ואת סירוב המנהיגים להסכים לפשרה שהציע נתניהו, והבהיר: "את ערך השיוויון לא מוכרים עבור שום אתנן פוליטי. אם העדה הדרוזית הייתה נכנעת לפיתויים שהוצעו לה, היא הייתה מממשת את חוק הלאום שנועד ליצור פה מעמדות שונים - ואת זה לא נקבל".

לדבריו, "השיוויון הוא ערך הבסיס לקיום המשותף של כל חלקי החברה הישראלית". הוא פנה בערבית לקהל, וקרא: "אנחנו רוצים שיוויון, שיוויון, שיוויון". דיסקין הוסיף: "זה חוק שרוצה לערער את היסודות המוצקים שנבנו במשך עשורים, לפלג, להגביר את השנאה בתוכנו, והכול מתוך מחשבה על הטווח הקצר, של הבחירות ההולכות וקרבות".

דיסקין הוסיף כי מתנגדי החוק בזירה הציבורית "חווים בימים האחרונים הסתה מאספסוף של טוקבקיסטים אלימים וגזענים, ואת הערות הבלע של הפודלים שנשלחו לחזית ההסברה תוך המצאת שקרים, שנועדו להגביר את הפילוג בעם. לא ניתן לזה יד". בביקורת חריפה על מפלגת השלטון, אמר: "אין לי כבוד לימין הפופוליסטי המזויף. ימין אמיתי, שאוהב את מדינת ישראל ועם ישראל - זה היה הימין שהנהיג מנחם בגין, שוודאי היה היום מתהפך בקברו כשהיה רואה מה עושים ממשיכי דרכו בליכוד".

אסעד, ממובילי מטה המאבק בחוק הלאום, הקריא את מגילת העצמאות. מוקדם יותר אמר כי "אנו רוצים שישאירו לנו את 'הישראליות' שלנו וסבורים שיש בידי ממשלת ישראל והעומד בראשה, כבוד ראש הממשלה בנימין נתניהו, את היכולת לעשות בכדי לתקן את חוק הלאום".

עזאם עזאם, שריצה עונש מאסר במצרים בגין ריגול למען ישראל, הגיע לעצרת ואמר לחדשות עשר: "נתניהו, אנא ממך, כבד אותנו. לא נסכים להיות אזרחים סוג ב'. אנחנו ישראלים טהורים ונאמנים, וכך נישאר". לדבריו, "מאז הקמת המדינה אנחנו כתף אל כתף, יד ביד. דמנו התערבב באדמת מדינת ישראל, ארץ המולדת שלי".

תא
תא"ל במילואים אמל אסעד | צילום: חדשות עשר

בניין עיריית תל אביב-יפו הואר בצבעי דגל הדרוזים ודגל ישראל במהלך ההפגנה. ראש העירייה, רון חולדאי, אמר כי "אני מאמין בלב שלם שמדינת ישראל הריבונית והחופשית היא התגשמות החלום של עמי לבית לאומי בארץ ישראל. בכיכר הזאת עומדים היום אחינו הדרוזים, ושמים בפנינו מראה בה משתקף לנו המרחק הנורא שעברנו מימי הכרזת העצמאות ועד היום".

"עד לחקיקת חוק יסוד הלאום מדינת ישראל היתה מדינה יהודית ודמוקרטית, מדינה של ישראלים", טען חולדאי, "החוק בנוסחו הנוכחי, משמעו - מדינת הלאום היהודי אינה מכירה בכל אזרחיה כאזרחים שווים ובעלי זכויות שוות. הוא מעקר את תמצית קיומנו המשותף כאן. וכמו מהלכים רבים שקדמו לו, הוא מרוקן את מושג הישראליות מתוכן. אין יותר עם ישראל, יש רק לאום יהודי".

במהלך ההפגנה, פרסמה השרה מירי רגב פוסט בפייסבוק, שבו נטען כי "בזמן שהעפיפונים בוערים באוויר ובלוני התבערה ממשיכים לסכן את חיי התושבים בדרום, אבי גבאי ומחנה השמאל ממשיכים לעסוק בפוליטיקה קטנה ומנסים להבעיר אש בין העדה הדרוזית לממשלת ישראל. זה לא יצליח לגבאי ולחבריו בשמאל".

יו"ר סיעת המחנה הציוני יואל חסון מסר בתגובה: "מירי רגב, את העפיפון הבוער, משסה ומעלה באש כל חלקה טובה במדינת ישראל". לדבריו, "לא ניתן לך להבעיר את ישראל, איבדת כל פטריוטיות כלפי המדינה. תזכרי - הבחירות קרובות, ואנחנו קרובים לפטור את עצמנו מעונשה של ממשלת הימין הרעה הזו".

עצרת המחאה נגד חוק הלאום בכיכר רבין
עצרת המחאה נגד חוק הלאום בכיכר רבין | צילום: רויטרס

כזכור, הצוות שהקים ראש הממשלה על מנת לפתור את המשבר עם העדה הדרוזית, פרסם לפני מספר ימים את מסמך העקרונות שעליו סוכם, יחד עם השיח טריף וראשי העדה. בין היתר, כלל המתווה את עיגון מעמד העדות הדרוזית והצ'רקסית בחוק, והוקרת תרומת חברי העדה לביטחון המדינה. כמו כן, יכלול החוק תמיכה במוסדות העדה וחיזוק היישובים הדרוזיים - כולל פתרונות למחסור בבתים. נוסף על כך, סוכם על "שימור המורשת הדרוזית והחלתה".

כמו כן, החוק יכלול את זכאותם של בני המיעוטים להטבות. נוסף על כך, סוכם כי "תרומת הנוטלים חלק בהגנת המדינה, מכל הדתות והעדות" תוכר בחוק. במקביל, הוחלט כי תוקם ועדת שרים לנושא העדה הדרוזית, בראשות נתניהו עצמו, שתפעל לקידום המתווה ולפיקוח על יישומו. פעולות החקיקה בנושא יחלו עם כינוס מושב החורף.