מדוע בחרה המדינה להקים נמל תעופה בינ"ל דווקא בעמק יזרעאל?

המועצה לתכנון ולבנייה בחרה ברמת דוד על חשבון נבטים, למרות הציון הנמוך שקיבלה האופציה הצפונית, בעקבות התנגדות גורמי הביטחון. "זה לא נוח לחיל האוויר" • המפצח

המדינה רוצה להקים נמל תעופה בעמק יזרעאל (חדשות עשר)
המדינה רוצה להקים נמל תעופה בעמק יזרעאל (חדשות עשר) | צילום: חדשות עשר

בשנים האחרונות החליטה המדינה להקים נמל תעופה בינלאומי שני בישראל. 21 חלופות נבחנו, כשלקו הסיום הגיעו שתי חלופות בלבד: רמת דוד שבעמק יזרעאל ונבטים הסמוכה לדימונה. בסופו של דבר החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ללכת על האופציה הצפונית, למרות שמבחינה כלכלית וסביבתית היא קיבלה ציון נמוך יותר מהמועמדת השנייה.

בסיס נבטים תוכנן כנמל תעופה בינ"ל אזרחי כבר בשנות השישים ואף נבנה בו את המסלול הארוך ביותר במזרח התיכון באותה תקופה. התשתית כבר מוכנה, אך משרד הביטחון וחיל האוויר מתנגדים נחרצות לפרויקט ומסרבים לפרט את הסיבות שבגינן הם מתנגדים לאופציה הדרומית. בתגובה לשאילתא שהועברה אליהם בנושא משרד הביטחון ענה בלקוניות שמדובר ב"השלכות ביטחוניות כבדות משקל".

אל"מ (במיל') אלכס גן, לשעבר מפקד טייסת בחיל האוויר והיום מהנדס מתמחה בתחום שדות התעופה, ניסה להסביר את המניעים להחלטה: "לחיל האוויר לא נוח שזה יהיה בנבטים. החיל עשה דברים מסובכים בהיסטוריה ולכן הוא יכול להסתדר מצוין במצב החדש. הפגיעה בחיל האוויר היא לא קריטית, אך זה פחות נוח לו כשיש שדה תעופה בין לאומי באזור".

הקמת נמל תעופה ברמת דוד תגזול מקופת המדינה תקציב הגדול פי ארבעה מחלופת נבטים ותפגע קשות בעמק, בעיקר מבחינת הרעש בשעות הלילה, זיהום האוויר הקשה הצפוי מדלק המטוסים והעומס על נתיבי התנועה. עם זאת, בניגוד לראשי הרשויות בצפון שמתנגדים לנמל התעופה המתכונן, בנגב חתמו 22 ראשי רשויות על תמיכה בחלופת נבטים.

אל"מ (במיל') גרי ירקוני, לשעבר ראש מנהל התעופה האזרחית, הסביר את האבסורד שבבחירה ברמת דוד: "יש לנו אבא שקוראים לו משרד הביטחון ויש לו שתי ילדות. אחת רמת דוד ואחת נבטים. אחת יפה וחכמה והשנייה מכוערת וטיפשה. בא בן אדם ואומר אני רוצה את היפה והחכמה והיא גם רוצה אותי. אומר האבא תיקח את המכוערת והטיפשה. למה? את זה אנחנו לא יודעים". עוד ציין כי "חיל האוויר מתעקש שאנחנו ניקח את הילדה הפחות מוצלחת שגם לא רוצה אותו. עכשיו מישהו צריך לשקול את ההתנגדות הזאת כי כל הסיבות נוטות לטובת נבטים".