"הגיע הזמן להתעורר": תושבים בכפר ורדים נגד מגורי ערבים במקום

תושב המקום הביע בפייסבוק חוסר שביעות רצון מהעובדה שכ-50% מאלה זכו במכרז קרקעות בכפר ורדים הם כפר ורדים. הפוסט זכה לתמיכה. תושב אחר של המקום מבהיר: "הם לא הרוב"

כפר ורדים
כפר ורדים | צילום: צילום מסך

העובדה שכ-50% מהזוכים במכרז קרקעות בכפר ורדים הם ערבים, לא התקבלה היטב אצל אחד מתושבי המקום, שקרא לתושבי הכפר לצאת למחאה בנושא. "הגיע הזמן להתעורר ומישהו צריך לתת כאן את הראש", כתב התושב נתי שיינפלד בעמוד הפייסבוק שלו, "ייהוד הגליל היה אחד מאבני היסוד של הקמת כפר ורדים וכל גוש משגב. מה אתם חושבים שיקרה לכפר ורדים? חרדים לא רצו כאן כי זה ישנה את הציביון?"

בהמשך כתב כי "מה יהיה המסר הכללי מכך שלמעלה מ-50% מהתושבים של שכונה חדשה יהיו ערבים? מה יהיה צביון החינוך בגני הילדים ובבתי הספר. האם אנחנו מגדלים בתוך כפר ורדים, כפר ערבי? אני יודע, הנאורים והמשכילים בעת ההיא ידומו- או לחלופין- ישתיקו- אותי ואת כל אלו שכרגע נזעקים. הרי אנו חשוכים- אנו אלו שהם גזענים שלא מוכנים לקבל את השונה. מי ייתן את הדין?"

הפוסט זכה אמנם לתמיכה של מספר תושבים, אבל ישנם כאלה שחושבים כי הוא לא ראוי. "אני מדור המייסדים של הכפר ואני גר בו מ-1984", מספר לחדשות עשר יצחק שבתאי, "בהמשך השנים הגיעו להתגורר בכפר ערבים ואין שום בעיה עם זה. אף אחד לא התרגש. אנחנו גם שכנים של מעלות תרשיחא ועושים שם קניות. יש כאלה שלצערי לא רואים את הדו קיום הזה בעין יפה, אבל הם לדעתי לא הרוב".

לטענתו של שבתאי, חלק מאלה שתומכים בפוסט של שיינפלד, עושים זאת בין השאר גם מכיוון שהם מתנגדים לראש המועצה. "כמו בכל מועצה או עיר, ישנם כאלה שפחות אוהבים את מי שנמצא בראש, אז הם יתלוננו על כל דבר נגדו. לא חושב אבל שזה ישפיע על הדו קיום בכפר, כי בסופו של דבר אתה מכיר את השכן שלך ומבין שכולם בני אדם. הפחד מערבים שהוטמע לצערי אצל חלק מהעם הוא מזעזע. בכפר חיים ביחד והכל בסדר. בניגוד למה שקיים אולי במושבים אחרים, אין בכפר ורדים שום תקנה שמונעת את זה וכך צריך להיות".

תושבת נוספת הגרה במקום, סיגל לנגה, מספרת כי היא מבינה את נתי, אבל טוענת מנגד כי אין סיבה שהצדדים לא יחיו ביחד בדו קיום. "החשש של נתי לצביונו של כפר ורדים - ברור, אבל אם בודקים את הנושא, מגלים את הדמיון הרב בין אורח החיים של האוכלוסיה היהודית החילונית הליברלית, לאורח החיים של ערבים חילוניים ליברליים. מוסדות תרבות דתיים כגון מסגדים, מקוואות ובתי כנסת, מתאימים או לא מתאימים לי ללא קשר לקבוצה האתנית שמשתמשת בהם".

בהמשך הסבירה כי יש לחנך לקירוב לבבות. "בני לומד בטכניון ומוקף סטודנטים ערבים. סדר היום שלהם אינו שונה מסדר היום שלו. אני קוראת בזאת להיכרות, קודם כל של השפה, וגם לחברות וקירוב לבבות. חינוך כזה יאפשר הבנה ומציאת המשותף ויפחית סלידה ורתיעה. המאבק צריך להתמקד בגורמים מרחיקים ומסיתים, אלו שמספרים לנו שצבע העור, המוצא או העם מחלקים את האנשים לטובים ולרעים, אלו שמנציחים סטראוטיפים ודעות קדומות. כאלו יש לצערי בשני העמים".

במועצה האזורית כפר ורדים מסרו בתגובה כי "אנחנו לומדים את הנתונים ונכון לעכשיו אין לנו מה להגיב מעבר לכך".