כמו לקחת סוכריה מתינוק: התחרות הפרועה על שוק הלידות

פתיחת "אסותא", שיכול להציע ליולדות תנאים נוחים ואת הרופאים והצוותים הסיעודיים הטובים ביותר, גרמה לאפקט פרפר שפוגע במטופלים רבים ברחבי הארץ. איך זה קרה? •"המפצח"

חדר הלידה הטבעית באסותא אשדוד
חדר הלידה הטבעית באסותא אשדוד | צילום: חדשות עשר

התרגשות גדולה נרשמה בשבוע שעבר בטקס הפתיחה של בית החולים החדש והמפואר של "אסותא" באשדוד. אחרי 40 שנים של ציפייה - סוף סוף זה קרה: בית חולים ציבורי חדש בישראל.

אלא שמאחורי החגיגיות והשמחה הסתתרה דרמה גדולה שמטלטלת בשבועות האחרונים את מערכת הבריאות בישראל: בית החולים החדש הביא לירידה של עשרים אחוזים במספר הלידות בכל בתי החולים באזור- והצית קרב על כל יולדת.

בבית החולים "קפלן", שם איבדו בחודש האחרון מאה לידות לטובת "אסותא" החליטו להילחם והשיקו שירות יוקרתי חדש: סיור אישי לכל יולדת. שירות ה-VIP גם כולל בדיקה אישית על ידי פרופסור. נוסף לכך, ב"קפלן" השקיעו בקמפיין. "אני מבטיח לכל יולדת ב'קפלן' חווית לידה יוצאת דופן", אומר לחדשות עשר מנהל המרכז הרפואי ד"ר קרלוס גרודמן.

בד בבד, ב"אסף הרופא", שגם בו חוו ירידה דרמטית במספר הלידות מאז נפתח בית החולים באשדוד לא נשארו מאחור ובחרו לעבוד בשיטת אפס הפרדה בין האם לעולל הטרי.

עם זאת, נדמה שהמתחרה הרציני הוא מוטי רביד, מנהל המרכז הרפואי "מעייני הישועה", שהבטיח לכל יולדת במחלקה החדשה שלו חלוק מתנה ערכת טיפוח ריחנית והשתתפות בהגרלת ענק של עגלות. "אנחנו חדר לידה ללא כאב ואנשים רוצים לבוא אלינו", הוא מספר.

התחרות הרבה נובעת מיתרונותיו של "אסותא" אשדוד מול המתחרים. לבית החולים החדש יש את היכולת להציע ליולדת את הרופאים והמיילדות הכי טובים שיש. ד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת המרכז הרפואי "אסף הרופא" מספרת כי 5 רופאים מהמחלקה הגינקולוגית עזבו לטובת המוסד החדש. ב"אסותא", שאינו כפוף להסכמים של עובדי המדינה, מציעים תנאים מפתים לרופאים וצוותים סיעודיים שיערקו אליהם. כך למשל פורסם מבצע חדש: חבר מביא חבר - כל אח או אחות שייקלט בבית החולים יזכה את העובד שהביא אותו במענק. כך נוצר מצב שבתי החולים הציבוריים נאלצים להתמודד גם עם נטישת צוותים וגם עם תשתיות שנבנו לפני חמישים שנה. ד"ר גרודמן מספר כי בית החולים שהוא מנהל איבד 4 מיליון שקלים בשבועות שעברו מאז ש"אסותא" נפתח.

נוסף לכך, על כל לידה מקבלים בתי החולים 13,515 שקלים מביטוח לאומי. "אסותא" צפוי למשוך אליו 4,300 לידות, כלומר, הפסד הכנסה של כ-60 מיליון שקלים שייגרעו מתקציבי בתי החולים האחרים. באופן פרדוקסלי, הקרב על היולדת מתורגם לפגיעה בחולים החלשים ביותר. ב"קפלן", שנמצא בגירעון של 200 מיליון שקל לא יצמצמו את העומס במחלקות הפנימיות שעומד נכון לשבוע זה על 110%. ב"אסף הרופא" לא ישקיעו בשדרוג היחידה לטיפול נמרץ, שבה חסרים כיום שני רופאים בכירים וב"ברזילי" תכננו לפתוח השנה מחלקה נוירולוגית חדשה אבל זה כבר לא יקרה.

חדר הלידה הטבעית באסותא אשדוד
חדר הלידה הטבעית באסותא אשדוד | צילום: חדשות עשר

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות קיים דיונים פרטניים עם כל אחד מבתי החולים הרלוונטיים בנושא פתיחת 'אסותא' בשיתוף נציבות שירות המדינה. בהתאם לצרכים שהועלו על ידי בתי החולים ניתנה אפשרות לקליטת כוח אדם מקצועי נוסף מבעוד מועד כהיערכות לקראת העזיבות הצפויות. כמו כן ניתנה אפשרות לקידומם המקצועי של כמה מאנשי המקצוע במטרה לאפשר את שימורם בבית החולים".

מ"אסותא" באשדוד נמסר: "מחלקת היולדות נפתחה בבית החולים לפני כשלושה חודשים לאחר ציפייה רבה של תושבות האזור. בניגוד לבתי חולים אחרים, אנו לא מציעים מתנות ליולדות ולא יוצאים בקמפיין פרסומי. יחד עם זאת, באופן טבעי יולדות רבות מבקשות ללדת במחלקה החדשה והמפוארת והנהירה לבית החולים מובנת. בבית החולים שכר הצוותים הרפואיים והסיעודיים הוא שכר ציבורי הזהה לבתי חולים אחרים".