אנליסט: מי אתה, מנכ"ל טבע קאר שולץ?

מאחורי הפיטורים ההמוניים בחברת טבע, עומד המנכ"ל הדני שהגיע לחברת התרופות לפני כחודש. בדומה לישראל, פיטר אלפי אנשים כשעמד בראש חברת תרופות דנית לפני כשנתיים

קאר שולץ, מנכ"ל "טבע" הנבחר
קאר שולץ, מנכ"ל "טבע" הנבחר | צילום: חדשות עשר

שמו של מנכ"ל חברת התרופות טבע עלה לכותרות בימים האחרונים, על רקע פיטורי העובדים ההמוניים שתבצע החברה, בין היתר בישראל. לפני כשנתיים, עבר קאר שולץ חוויה דומה כשעמד בראש חברת תרופות דנית והורה על פיטורי אלפים במדינה. "אנליסט" יצא לבדוק מי האיש שחרץ את גורלותיהם של אלפי משפחות בישראל.

בין שני הסיפורים בישראל ודנמרק, יש לא מעט קווים מחברים: שוב חברה שתלויה בפטנט אחד, שוב חוסר היערכות ליום שאחרי, שוב בסביבות אלף מפוטרים במדינת האם - ובעיקר קאר שולץ אחד, נחוש וקפוא כקרח. "הוא מקבל החלטה והוא עומד בה. שום דבר לא יגרום לו לזוז ממנה", אמר עיתונאי דני.

אבל יש גם הבדלים שמהם כדאי ללמוד: בזמן שאצלנו תכנית המנכ"ל עוררה היסטריה פוליטית, שבשיאה נתניהו ניסה להגיע ל"דיל" עם מנכ"ל "טבע", בדנמרק התמקדה הממשלה בהגנה על המפוטרים עצמם. דמי האבטלה שניתנו למפוטרים שם מגיעים עד לשנתיים מתקציב הרווחה, וההשקעה בהסבות מקצועיות לאנשים שנפלטו ממקומות עבודתם גבוהה פי שמונה וחצי מאשר בכלכלה שלנו.

את שיטת הפיטורים על אוטומט של שולץ, כנראה שאף אחד לא יצליח לשנות. גם חברי דירקטוריון שמזדהים עם העובדים ידעו מה הם עושים כשמינו אותו למנכ"ל שיציל את טבע. צריך לקוות שהמהלך, כמו במקרה של החברה הדנית, יבריא את החברה מהזחיחות של המנכ"לים הקודמים. כמו כן, ייתכן כי כמו בדנמרק, גם בישראל יציעו לעובדים רשת ביטחון שתסייע להם לעמוד על הרגליים לאחר הפיטורים.