המלכודניקים: אנשי הימין שהצטרפו למחאה נגד השחיתות השלטונית

רה"מ ומקורביו מתייחסים אל ההפגנות כאירוע שמאלני אך בקרב המפגינים נמצאים גם ליכודניקים ותיקים. "לא מעניין אותי עם מי אני מפגין. מעניין אותי למען מה אני מפגין"

ישראל חרג
ישראל חרג | צילום: חדשות עשר

בין הפעילים שעושים את כל הדרך מהפריפריה לשדרות רוטשילד שבתל אביב כבר יותר מ-50 שבועות ברציפות, נמצאים גם פעילי ליכוד. ראש הממשלה ושריו מתייחסים אל ההפגנות נגד השחיתות כהפגנות שמאל ואכן, יש אנשי שמאל אך בקרב המפגינים הרבים גם מצאנו ליכודניקים ותיקים.

"לא מעניין אותי עם מי אני מפגין. מעניין אותי למען מה אני מפגין", אומר ישראל חר"ג, אחד מהם. "כל בני משפחת אמי היו לוחמי אצ"ל. לא נסיכים, לוחמים ממש. הכובע של בית"ר לא מש מראשם". לפי חר"ג, אחד מבני משפחתו קיבל מקלט מדיני בארה"ב בגלל התנהלות מפלגת מפא"י. "בליכוד היום, אני בספק כמה אנשים יודעים מי זה ז'בוטינסקי, אני בספק כמה מבוחרי הליכוד יודעים מהי תורת ז'בוטינסקי, אני בספק כמה מנבחרי הליכוד יודעים מהם הערכים של ז'בוטינסקי ואני בטוח שמעט מאוד מהם נוהגים לפי ערכי ההדר והכבוד שהוא חינך אותנו. הכבוד זה אמירת אמת, מילה של כבוד. וביבי הוא בדיוק ההפוך מהכבוד כי אצלו אין מילה של אמת".

חר"ג, הבית"רי הוותיק, היה מראשוני המוחים למרות חברותו ארוכת השנים בליכוד. חר"ג מספר כי "בהתחלה מאוד התלהבתי מנתניהו. ראיתי את הבחור הרהוט, בוגר MIT עם האנגלית המעולה ועזרתי לו מאוד להיבחר בפעילות שטח". בשנת 1997 נתניהו אף שלח לחר"ג מכתב תודה על פעילותו. חר"ג מסביר כי מבחינתו השתנו שני דברים: דור המייסדים נעלם ואופי תנועת הליכוד השתנה בשל השהות בשלטון. המפלגה, לדבריו, משכה אליה אנשים "אינטרסנטים", "מושחתים" ו"עבריינים". לפני שנתיים עזב את המפלגה בעקבות עימות עם ח"כ דוד ביטן בכינוס פוליטי.

ראש הממשלה בנינמין נתניהו בפגישה עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני,
ראש הממשלה בנינמין נתניהו בפגישה עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, | צילום: רויטרס

לצד חר"ג, הפגינה אורי נחמן, אם חד-הורית ממושב בעמק יזרעאל. נחמן היא חברת ליכוד משנת 1991. סכסוך על קרקע משפחתית הכניס אותה לחובות עצומים והיא איבדה את ביתה בזמן שרכושה עוקל. נחמן פנתה לחברי הכנסת מהליכוד ולדבריה, עוזר של חבר כנסת מהליכוד ביקש ממנה 10,000 ש"ח על מנת שיקשר בינה ובין בלש שיוכיח כי נפלה קורבן לשחיתות. נחמן שילמה את הסכום לאותו בלש אך הוא נעלם ולא סיפק תשובות במשך חודשים. נחמן אינה מעוניינת לחשוף את זהות חבר הכנסת. "אני עדיין נאמנה למפלגה שלי ואני מאמינה במפלגה שלי. חשוב לי להבהיר, כל הדברים שאני אומרת ונוקבת בדבריי נגד ראש הממשלה שעליו להתפטר, זה לא בגלל שאני לא מאמינה במפלגה הזאת. אני חושבת שבמהלך השנים משהו לא טוב קרה במפלגה".

בעקבות השתתפותה בהפגנות, ח"כ ביטן ויועצו הפרלמנטרי תבעו אותה בבית הדין של הליכוד ודרשו להוציאה מהתנועה. על האנשים שמפגינים לצדה, אומרת נחמן: "אני לא רואה אותם כשמאלנים. אני לא רואה אותם כימנים. אני רואה אותם כאזרחים כמוני ששילמו תג מחיר בגלל שחיתות בתוך בית המשפט, ברווחה. אני לא יכולה לעבור לסדר היום כשאני רואה כל כך הרבה חברי כנסת, ראשי ערים... כל המוסדות לא נותנים לי ולכל האזרחים כמוני שום מענה? יש פה משהו חולה. וכשראש הממשלה וכל השרים, כל מה שמעניין אותם כיום זה לבוא ורק לשמור את מעמדו של ראש הממשלה, הליכוד הזה לא יישאר ומזה אני חוששת כליכודניקית".

הן נחמן והן חר"ג חרדים לעתיד המפלגה שבה האמינו. "יש פה תחושה של איזו כת. כאילו אין לנתניהו תחליף", אומרת נחמן ואילו חר"ג מדגיש: "למנהיגים פי אלף יותר דגולים מביבי היו מחליפים".

"ז'בוטינסקי לא דיבר על זה שתמורת ארץ ישראל השלמה המחיר הוא שחיתות ופשע בממשל. אם זה המחיר וזה מה שביבי למעשה אומר לנו, אנשי הימין, אז אני כאיש ימין, לא מוכן לשלם את המחיר הזה וזה מה שאני אומר לכל אנשי הימין. תגידו: 'עד כאן. אנחנו לא מוכנים לשלם מחיר של שחיתות ושל פשע בממשל תמורת ארץ ישראל השלמה ולא תמורת כלום", מסכם חר"ג.