פסיקת המרכולים בשבת: "העיר תל אביב הייתה ותישאר חופשית"

ראש עיריית תל אביב חולדאי בירך על החלטת בג"ץ להשאיר את העסקים בעיר פתוחים בשבת, וכינה זו "החלטה מאוזנת". מנגד במפלגות החרדיות זועמים: "מדובר בהפיכה. השופטים מנותקים מהעם"

סניף של רשת המרכולים טיב טעם בת"א
סניף של רשת המרכולים טיב טעם בת"א | צילום: רוני שיצר

סערה בעקבות פסיקת בג"ץ הבוקר (חמישי), שקבע כי יש להשאיר את המרכולים בתל אביב פתוחים בשבת. ברוב קולות הצביע הרכב השופטים, בראשות הנשיאה היוצאת מרים נאור, על השארת חוק העזר העירוני, הקובע כי ניתן להשאיר עסקים פתוחים ביום המנוחה - זאת למרות התנגדות המפלגות החרדיות.

ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, בירך על ההחלטה. "העיר תל אביב-יפו הייתה חופשית ותישאר חופשית. ההחלטה המאוזנת של בג"צ, בראשות השופטת נאור, שומרת מחד על הערך הסוציאלי של השבת כיום מנוחה, ומאידך מאפשרת מענה ומתן שירותים נדרשים לתושבי העיר במסגרת יום המנוחה והבילוי".

>> סערת המרכולים בשבת - כתבות נוספות:
בג"ץ קבע: עסקים בתל אביב ימשיכו להיות פתוחים בשבת
פסיקה דרמטית: סוגיית פתיחת המרכולים בשבת בת"א תידון מחדש
נשיא מועצת חכמי ש"ס: נפרוש מהממשלה על פתיחת המרכולים

"כפי שמועצת העיר בבני ברק סוגרת בשבת גם את מה שמותר בכלל המדינה, כך ראוי לכבד את סמכותה של מועצת העיר תל אביב-יפו לקבוע את אופייה של השבת ברחובותיה", הוסיף חולדאי, "המושג 'חיה ותן לחיות' שקיבל ביטוי בפסק הדין, הוא הדבר הנפלא המאפיין את העיר הזאת, בה קהילות שונות ומגוונות חיות יחד בכבוד הדדי. כך גם השוני באופי השבת, המיוחד לכל שכונה".

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב | צילום: חדשות 10

גם בתנועת "ישראל חופשית" ברכו על ההחלטה. "סוגיית השבת בישראל היא סוגיה ציבורית ראשונה במעלה וככזו עליה להיות מוכרעת במגרש הפוליטי", אורי קידר, "טוב עשה בית המשפט העליון שלא הוציא לפוליטיקאים את הערמונים מהאש, אולם העתירה והמצב הנוכחי הינם תולדה של פוליטיקאים שמפחדים להחליט".

שר הביטחון הודיע גם הוא על תמיכתו בפסיקת השופטים. "החלטה ראויה. אין כל סיבה שהמדינה תפגע במרקם העירוני בתל אביב, ותכפה על תושבי העיר, ורוב האזרחים בישראל, אורח חיים שאינו על פי דרכם ורצונם". יו"ר יש עתיד, חבר הכנסת לפיד: "אף אחד לא יגיד לשני איך לחיות. כך צריך להיות".

מנגד, במפלגות החרדיות זעמו על החלטת השופטים. ״ברגע עצוב זה אין לי אלא להתלות באילנות גבוהים, בנשיא ראובן ריבלין, שאמר השבוע, 'לא מהפכה עושה בית המשפט אלא הפיכה. ומדובר בהפיכה של ממש'", אמר שר הפנים, אריה דרעי.

יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ אליעזר מוזס, אמר כי "הוא אינו מופתע, כיוון שההחלטה תואמת את האג'נדה של בית המשפט". "אני חש כאב עמוק וצער על בזיון השבת שיהודים בכל הדורות מסרו נפשם עליה, ובטוחני שגם הורי הוריה של השופטת נאור בכללם", הוסיף, "חבל מאוד שזה סמל הפרידה שלה מכס השיפוט. סיעת יהדות התורה תפעל לתיקון הענין בחקיקה".

סגן שר הביטחון, אלי בן דהן, הביע גם הוא את התנגדותו. "בג"ץ לוקח לעצמו סמכות להכריע בנושא שנציגי הציבור, חברי הכנסת, מעוניינים להתקדם בו קמעא קמעא", טען, "שוב בג"ץ מכריע הכרעות ערכיות המנוגדות לרצון העם ונציגיו. אין מנוס אלא מלחוקק חוק המבטל את פסק הדין ומשאיר את סמכות ההכרעה בנושאים אלו, רק בידי נציגי העם."