תחקיר חדשות 10: הקשרים של רב הכותל למשפחה המיליארדרית ממיאמי

רב הכותל שמואל רבינוביץ' משמש באחד התפקידים הרגישים ביותר, דתית ופוליטית. תפקידו מזמן לו אינטרקציות רבות עם מיליארדרים יהודים, בהם משפחת פאליק ממיאמי שבארה"ב. תחקיר חדשות 10 חושף כי הרב מנהל למשפחה את קרן התרומות שלה בישראל ומחלק בשמה כספים. הרב רבינוביץ' אף ניסה לסייע לחברת המשקאות של האחים פאליק לקבל אישורי כשרות

רב הכותל שמואל רבינוביץ' עם סיימון פאליק, המיליארדר האמריקני | צילום: חדשות 10

רב הכותל, המיליארדר והוויסקי הסקוטי: משפחת פאליק קרובה מאוד לרב הכותל. עד כמה קרובה? תחקיר חדשות 10 חשף הערב (ראשון) כי הרב רבינוביץ' ומקורבו שימשו למעשה כלוביסטים של בני המשפחה בניסיונות קידום קבלת כשרויות לעסק המשפחה.

 

מדובר בכשרויות למשקאות האלכוהוליים שהמשפחה מייבאת לארץ בשווי של עשרות מיליוני שקלים. במקביל ניהל רב הכותל את קרן התרומות המשפחתית בישראל שפירושו חלוקה של מיליוני שקלים על פי החלטתו באישור אחיו של סיימון, ליאון פאליק.

לכתבות נוספות בנושא רב הכותל בחדשות 10:

עוזר רב הכותל לצלם חדשות 10: "אין כניסה לערבים"

ביום השואה: רב הכותל המערבי ביקר עם משפחתו בגן החיות

מיהם המיליארדרים ממיאמי? האחים ליאון, סיימון וְג'רום מחזיקים בכ-170 חנויות דיוטי פרי ברחבי העולם. החברה שבבעלותם צפויה להתמודד במכרז על הפעלת הדיוטי פרי בנתב"ג בסוף השנה, ב-2010 היא זכתה זכתה במכרז לניהול מתחם הדיוטי פרי בנמל התעופה בעובדה, הם מחזיקים באחוז ניכר מיקב פסגות, בעלים של חנות האופנה המקוונת "סטייל ריבר" וחנות המשקאות המקוונת פאנקו.

המשפחה היא התורמת הגדולה ביותר של ראש הממשלה נתניהו בבחירות המקדימות בליכוד, כ-180,000 שקלים בבחירות המקדימות האחרונות, כ-165,00 אלף באלה שקדמו להן. רביב דרוקר חשף מסמך ששלח מבקר הַמדינה ליהודה ויינשטיין בסוף 2012 ולפיו סיימון פאליק העביר לארגון ויצ"ו 6,300 דולר לְמימון טיסת בני הזוג נתניהו לכנס של הארגון בפנמה, טיסת ההמשך כבר הייתה במטוסו הפרטי של המיליארדר.

משפחת פאליק, המיליארדרים האמריקנים
משפחת פאליק, המיליארדרים האמריקנים | צילום: חדשות 10

הרב רבינוביץ' משמש יו"ר הקרן למורשת הכותל הכפופה למשרד ראש הממשלה ב-2008 למשל קיבלה הקרן תרומה של 600,000 שקלים באמצעות עמותה שׁהקימה משפחת פאליק, קרן "סגל לשראל". הם תרמו ספרי תורה לכותל המערבי, לבית החולים הדסה, לאוניברסיטת אריאל ועוד, בכול האירועים האלה השתתף רבינוביץ'. רבינוביץ' קיבל לידיו ניהול מיליוני שקלים של הקרן של משפחת פאליק, לא במסגרת עמותה או ארגון כלשהו אלא באופן פרטי.

לפני קצת יותר משנה וחצי משפחת פאליק השיקה בישראל את חנות המשקאות המקוונת פאנקו, אבל מיד נתקלת בבעיה - "רפורמת הקורנפלקס". הרפורמה הזאת נעצרת ברבנות ושורת הרווח של פאנקו מצטמקת מאוד. בעקבות כך, משפחת פאליק פונה אל רבינוביץ' כדי שיפעל לטובת האינטרסים העסקיים שלה. מקורביו של רבינוביץ' מכירים בינו לבין קובי אלתר. אלתר סיים לשמש דירקטור בקרן למורשת הכותל, והיום דובר הרבנות. הוא מגיע אל מנהל מחלקת היבוא ברבנות, הרב ארזי, ומציג לו אישור של גוף הכשרות OK למותג "ג'וני ווקר".

האישור שהחברה קיבלה התבטל ובפאנקו עתרו לבג"ץ. משפחת פאליק מתייאשת מהניסיון לקבל את הכשרות מהרבנות ופונה לדרכים עוקפות. רבינוביץ' שולח לרב העיר ירושלים, הרב עמאר, מכתבי בקשה מטעם המשפחה, מנסה לתאם להם פגישה עם הרב ומגיע פעמיים ללשכתו כדי לקדם את האינטרסים של האחים פאליק.

הכותל עם המטען הדתי וההיסטורי שבו מושך אליו יהודים עשירים רבים, שכך גם מכירים את הרב רבינוביץ', לעתים הקשרים האלה מגלמים לא רק הילה של קודש אלא גם הרבה מאוד אינטרסים.

תגובת הרב שמואל רבינוביץ, רב הכותל: הרב שמואל רבינוביץ הוא ידיד רב שנים של משפחת פאליק. הרב אינו עוסק בענייני כשרות. כשפנה אחד מבני משפחת פאליק אל הרב כדי לסייע בעניין כשרות למשקאות אלכוהוליים הוא הופנה לרב שלמה משה עמאר תוך שהרב רבינוביץ מיידע את הרב עמאר בהפניה זו. לרב אין כל קשר לפעילות עסקית בין קובי אלתר לבין משפחת פאליק. הרב רבינוביץ משמש נושא משרה מטעם המדינה אך גם מסייע לחולים ולנזקקים, רובם ככולם אינם מוכרים לרב אישית. הרב מעביר את הפניות למשפחת פאליק אולם אינו מחליט לאילו נזקקים תועבר התרומה. לרב אין כל אינטרס פרטי בפעילותה של משפחת פאליק, הוא אינו מקבל שכר בגין פעילות התנדבותית זו ואינו נוטל לעצמו דבר. משפחת פאליק לא קיבלה כל יחס חורג.

 

ליאון פאליק, מבעלי "פאנקו" מסר בתגובה: אנו פועלים לשבירת מונופול הכשרות של הרבנות לא רק בשביל "פאנקו" אלא בשביל כולם. הרב רבינוביץ לא עזר לי בהשגת הכשרות. אני פניתי לרב הכותל כדי שיתרום בשם המשפחה שלי לחולים ולנזקקים. הרב רבינוביץ נחשף מדי יום ביומו לאנשים רבים ואני סומך עליו שיבצע את הבדיקות המתאימות ויתרום לאנשים הראויים לכך.

תגובת הרב שלמה עמאר, רב העיר ירושלים: אכן פנו אליי בנושא הנ"ל וביקשתי מהם לפנות בדרך המקובלת בפנייה אל מחלקת הכשרות.

תגובת קובי אלתר: לאחר סיום עבודתי ברבנות הראשית פנה אליי נציג חברת "פאנקו" וביקש לשכור את שירותיי לטובת השגת תעודת כשרות מהרבנות הראשית  כל התנהלותי בנושא לא הייתה מול  סיימון פאליק או הרב רבינוביץ.

 

מהמשרד לשירותי דת נמסר: המשרד אינו מכיר את הנושא. אנו נבדוק את הדברים מול רב הכותל ואם יימצא צורך נסדיר את הטעון הסדר בהתאם להוראות הדין.

וממשרד ראש הממשלה נמסר: למשרד ראש הממשלה לא ידוע על כל פעילות לגיוס או למתן תרומות שמבצע הרב רבינוביץ', מעבר לאישורים פרטניים לשתי עמותות ממשלתיות.