גורמים במערך הכבאות: "אנו לא ערוכים לטיפול באירוע שריפה רחב בשעת חירום"

בצל גל השריפות, גורמים בכירים בשירותי הכבאות מתריעים מפני העתיד אם תפרוץ מלחמה. "אנחנו לא ערוכים לתת מענה לאירוע כזה באופן עצמאי". כמו כן לפי דוח של מומחים, ישראל לא נמצאת בדרגת המינימום במוכנות לאירועי שריפה

השריפה שהרסה את מסעדת "המטבח של רמה" בנטף
השריפה שהרסה את מסעדת "המטבח של רמה" בנטף | צילום: כיבוי והצלה ירושלים

בצל גל השריפות, גורמים במערך הכבאות מתריעים היום (ראשון) מפני אי מוכנותה של המדינה לטיפול בשריפה בשעת חירום.

"אנחנו לא ערוכים לטיפול באירוע שריפה רחב בשעת חירום. באירוע מורכב במספר זירות, כשנהיה במצב של מלחמה וזמן חירום אמיתי - לא יהיה סיוע של צה"ל כמו עכשיו ומדינות לא ישלחו לכאן מטוסים כשישראל תחת טילים. אנחנו לא ערוכים לתת מענה לאירוע כזה באופן עצמאי", אומרים הגורמים.

לכתבות נוספות על גל השריפות:

שריפות בשרון ובצפון, תנועת הרכבות הופסקה וחודשה

גל השריפות: 24 מרחבי הארץ נעצרו בחשד להצתות

פרסום ראשון: חקירת השריפה בחיפה - מדובר בהצתה על רקע לאומני

הערכה זו מתחזקת לאור דוח לאחר השריפה בכרמל של שלושה מומחים בטכניון שקבעו 3 דרגות של היערכות: גבוה, בינוני ומינימום. מתברר כי בישראל לא מגיעים אפילו לדרגת המינימום. בעוד החוקרים דיברו על צורך ב-230 תחנות ו-6,000 כבאים, במדינה יש 120 תחנות ו-1,900 כבאים בלבד.

אזור השריפה בנווה שלום
אזור השריפה בנווה שלום | צילום: דוברות כבאות והצלה ירושלים

בתוך כך, בדיקת חדשות 10 מעלה כי ויכוח בין משרדי ממשלה שונים וחוסר הסכמות בין הרשויות המקומיות לקק"ל מונעת עדיין את יישום התקנות השמירה על אזורי החיץ בין אזורי חורש לבין מקומות מיושבים.

"המצב שקיים בחיפה קיים גם באזורים אחרים ואם לא נתעורר בזמן נראה שוב חזרה של הדברים", אומר ד"ר שי לוי, מומחה למניעת שריפות. "צריך לעשות חשיבה מחודשת איך לדלל נכון כי מצד אחד אנו רוצים לשמר את העצים ולכן העבודה צריכה לעשות בזהירות ועל ידי מומחים", אומר ד"ר לוי.

גם בזכרון יעקב ובקריית טבעון לא שומרים על אזורי חיץ והבתים נושקים לעצי האורן. הבוקר החלו לכרות את העצים שעוטפים את הבתים. "לפעמים תושבים מקללים וצועקים עליך שאתה רוצח עצים, שווה להוריד 100 עצים כדי להציל נפש אחת", מציין הכבאי דני אטיאס.

שריפה בזכרון יעקב
שריפה בזכרון יעקב | צילום: כבאות מחוז חוף

על פי המשטרה עד כה היו 90 אירועים של שריפות ברחבי הארץ, כאשר החשד לגבי כ-30 מהן הוא שהן נגרמו מהצתות. בין החשודים באזור הצפון - תושב נצרת, תושב כפר כנא, תושב אום אל פחם, שני תושבי סאג'ור, שניים מביר אלמכסור ושלושה מדיר חנא.

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר כי ב-17 מהמקרים בשריפות ברחבי הארץ אפשר לומר בוודאות כי מדובר בהצתה בזדון. "במקרים אחרים עדיין נעשית בדיקה", הוסיף השר.

היום אירעה שריפה בסמוך למסילות בפרדס חנה שהובילה להפסקה זמנית של תנועת הרכבות בין חדרה ובנימינה. במקביל שריפות פרצו היום בפארק הבוסתן בכרמיאל, מול היישוב רשפון, סמוך לתלמי אלעזר, ליד זכרון יעקב וביער חרובית הסמוך לקריית מלאכי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בצהריים לגל השריפות הכבד שפקד את ישראל, במהלך ישיבת הממשלה המיוחדת שהתקיימה בחיפה. נתניהו אמר כי "במובנים רבים זה אסון אף קשה יותר מאסון הכרמל", והוסיף כי הוא פועל להקמת כוח כיבוי רב לאומי, כלקח מהיתרון מהסיוע שקיבלה ישראל.

שר הביטחון אביגדור ליברמן בטקס מינוי שופטים צבאיים
שר הביטחון אביגדור ליברמן בטקס מינוי שופטים צבאיים | צילום: עומר מירון וניר שחף / לע"מ

זמן קצר לאחר מכן הודיע שר האוצר משה כחלון בסיור שנערך בחיפה בתשובה לשאלת כתב חדשות 10 כי קרן ממשלתית תפצה באופן מלא את מי שביתו נהרס ואין לו ביטוח - גם אם יתברר שהשריפה היא לא תוצאה של הצתה. המהלך ייעשה ראשית בחיפה ובהמשך יורחב לאזורים נוספים.

מוקדם יותר היום אמר שר האוצר כחלון בישיבת הממשלה כי עד כה בסך הכל הועברו לטובת השיקום 21 מיליון שקלים, בהם 15 מיליון להוצאות מיידיות לרשויות ועוד 6 מיליון לאזרחים, כאשר כל משפחה קיבלה 2,500 שקלים לנפש.