"תושבי חיפה - יש לכם 30 יום של אוויר נקי": נאום הניצחון האפשרי של יונה יהב

"היום החלטנו להפסיק להקשיב לתירוצים של משפחת עופר ולהתחיל להקשיב לכם: הוצאנו צו סגירה מידי למפעל המזהם של בזן – 'כרמל אולפינים'. אחרי שבפעם הקודמת חסמנו את הכניסה למפעלים עם משאיות זבל שהצטלמו נהדר - עכשיו אנחנו מעלים הילוך" • מגיש פינת "המפצח" בתכנית "המגזין", שעסק לא מעט בזיהום במפרץ, עם נאום לא מופרך לחלוטין

לוויתו של סמי עופר
לוויתו של סמי עופר | צילום: בוצ'צ'ו

תחקיר הזיהום במפרץ, מתוך "המפצח":

"בוקר טוב תושבי חיפה והקריות. קחו אוויר! תשאפו עמוק, מלאו את הריאות, הרחיבו את הסרעפת. קיבלתם 30 יום של אוויר נקי. אני קורא לכם לצאת לרחובות (בעיר התחתית אם אפשר) לחגוג את השינוי ההיסטורי לצלילי 'ההר הירוק תמיד. כל ימות השנה'".

"היום החלטנו להפסיק להקשיב לתירוצים של משפחת עופר ולהתחיל להקשיב לכם: הוצאנו צו סגירה מידי למפעל המזהם של בזן - 'כרמל אולפינים'. אחרי שבפעם הקודמת חסמנו את הכניסה למפעלים עם משאיות זבל שהצטלמו נהדר- עכשיו אנחנו מעלים הילוך: השבתה מלאה של המפעל! ולא לכמה שעות, לחודש! חודש שלם! 30 יום וליל, בלי הלפיד!!! בזמן שהמשרד להגנת הסביבה מתמהמה עם שימועים, בזמן ששר הבריאות ממסמס את המחקר על הקשר בין הזיהום לתחלואה, בזמן שהיועץ המשפטי לממשלה מתחבט בשאלת הרחבת בזן, אני- יונה יהב- רק אני לוקח אחריות על הבריאות שלכם.

"בשבועות האחרונים התקשורת לא הפסיקה לעסוק במה שקורה בחצר האחורית של חיפה. חיים ריבלין ספר בחדשות 2 על צעירה נחמיאס שחלתה בפעם השלישית בסרטן, אבי עמית חשף בחדשות 10 שבזן לא דיווחו על תקלה עצומה, אושרת קוטלר סירבה להרפות מהנושא. שוב ושוב דיברו על מפרץ חיפה המזוהם, כאילו אין עצים שעושים פוטו סינתזה כאן בדניה ליד הבית שלי.

לחשיפות הזיהום במפרץ מתוך "המפצח":

>> מאבקו של הילד בן ה-12 שהביא לסגירת התחנות הפחמיות בחדרה

>> מחדל בתי הזיקוק בחיפה - לא דיווחו במשך שנה על דליפת ענק של חומרים מסרטנים

>> איך למרות הזיהום הגבוה במפרץ חיפה, המדינה מאשרת לשלש את שטח בתי הזיקוק?

 

 

ראש העיר חיפה יונה יהב במסיבת עיתונאים
ראש העיר חיפה יונה יהב במסיבת עיתונאים | צילום: צבי רוגרעיריית חיפה

"אז החלטנו ללכת לפני המחנה. לא עוד דיבורים והבטחות- מעשים! אנחנו לא נתן למפעל הזה לעבוד עד שהתקשורת לא תירגע. תאמינו לי, תושבי חיפה היקרים והנושמים, זה לא יחזיק מים. כמה אפשר לדבר על מפרץ חיפה??? אני כבר 13 שנה ראש העיר, ויש לי קצת ניסיון בתקשורת. היום ומחר עוד ידברו עלינו, אבל עוד רגע אלאור אזריה יוציא עוד איזה נפיחה והאוויר המזוהם באמת ינדוד ליפו.

"אני מבטיח לכם שהמהלך הזה יעשה את שלו. זהו צעד היסטורי ותקדימי בישראל. אף ראש עירייה לפני לא סגר מפעל מזהם. אני בטוח שבבזן יבינו את המסר- ויתקנו את כל הכשלים. 30 יום זה המון המון זמן. אח"כ נוכל להמשיך לקדם את תוכנית ההרחבה, אהה סליחה, את תוכנית ההסדרה של המפעל, שכספי המיסים שלו- אגב- מסייעים לנו לטפח את העיר היפיפיה שלנו.

"לסיום, אבקש להודות לאנשים שסייעו לי להגיע להחלטה הזאת שתשנה את החיים של כל חיפאי: יועץ התקשורת הכל יכול שלי שחתום על צו הסגירה, דוברת העירייה שהגתה את הרעיון באמצע חופשת חול המועד באי יווני, ואשתי היקרה- שבאמת כבר לא יכלה לסבול את ההשמצות עלי בטלוויזיה. כמה בנאדם יכול לספוג??? ואחרונים חביבים- לכם תושבי חיפה- שנשמתם שנים אוויר מזוהם. בלי הסרטן שלכם- לא היינו יכולים להגיע לרגע ההיסטורי הזה".