"באנו לקחת אתכם הביתה": 40 שנה אחרי, הלוחמים חזרו לאנטבה

"ידענו שכשיוצאים למבצע כזה, אנחנו לא חסינים", כך תיאר השבוע אחד הלוחמים את התחושה שהייתה לפני היציאה למבצע האגדי. בסיום הביקור בטרמינל בו איבדו את מפקד היחידה, יוני נתניהו, הם זכו לביקור מפתיע ומרגש

זמן צפייה: 13:59

הטרור האסלאמי שב והיכה בעולם השבוע. זה התחיל מטבח נורה באורלנדו, ועד רצח בפאריס, ששניהם הזכירו למערב עד כמה הוא פגיע וחסר אונים מולו. השבוע ציינו גם בישראל 40 שנה למבצע אנטבה, שהוכיח כי אפשר להתמודד טרור ופיגוע מיקוח.

אז, בשנת 1976, מדינת ישראל הצעירה שיגרה את לוחמיה מרחק של אלפי קילומטרים מכאן למבצע נועז ודמיוני, שהדהים את העולם. כתב חדשות 10  וצוות "שישי עם אילה חסון", חזרו לשם חמישה מלוחמי "צוות אמנון", לוחמי הסיירת שעמדו אז בראש הכוח הפורץ. במבצע כזכור, נהרג מפקד היחידה, יוני נתניהו, שעל שמו נקרא המבצע בין השאר לימים.

"מתקשרים אלי מהיחידה בשתיים עשרה בלילה, והפקידה אומרת לי 'נוסעים רחוק תבוא מיד ליחידה'", אמר אחד הלוחמים לשעבר. "זה בא ביחד עם השחרור שלנו, זה היה סיום השירות הצבאי", סיפר אחר.

"ידענו שכשיוצאים למבצע כזה, אנחנו לא חסינים", אמר אחד מהם, "שיכולים להיהרג או להיפצע. זה בהחלט ישב אצלנו במערכת. המבצע הזה, לא רק שהוא נשמע לי טירוף מוחלט, הוא נשמע לי כמבצע שאנחנו נעשה עליו את האימון אבל לא נבצע אותו".

צילום: חדשות 10

"זה היה כמו מהסרטים, באמת", תיארה השבוע אחת מחטופות אנטבה את רגעי הפריצה, "אני מרימה את הראש, אני רואה חיל עם רובה, בגדים מנומרים כובע לבן, והוא אומר לנו 'חברה, באנו לקחת אתכם הביתה'".

לאחר הביקור בטרמינל הגיע גם הטלפון המפתיע ל"צוות אמנון", ועימו הזמנה לפגישה עם ג'פאר, בנו של שליט אוגנדה לשעבר אידי אמין, ששיתף פעולה עם המחבלים. "עלינו לתקן את המצב ולהתפייס", הוא אמר להם בפגישה.