פרסום ראשון - בצעד חריג: בנימין נתניהו קיבל אישור לשנות את תיק ההשקעות שלו

ראשי ממשלה ושרים נדרשים לנהל את תיק ההשקעות הפרטי בחשבון נאמנות על מנת להמנע מניגודי עניינים, אבל ראש הממשלה הגיש בקשה לבצע שינוי בתיק המדובר. הבקשה אושרה על ידי מבקר המדינה יוסף שפירא

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה | צילום: רויטרס

ראשי ממשלה ושרים בישראל נדרשים לפי חוק לנהל את תיק ההשקעות הפרטי שלהם בחשבון נאמנות עיוורת, זאת על מנת להמנע מניגודי עניינים.

לחדשות 10 נודע כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פנה לאחרונה באופן חריג למשרד מבקר המדינה בבקשה לערוך שינויים בתיק ההשקעות הפרטי שלו.

הבקשה אושרה בתמיכתו של המבקר יוסף שפירא, לאחר שנתניהו לא ערך שינויים בתיק מאז בחירות ב-2009. ב-2012 הגיש אומנם ראש הממשלה בקשה דומה, אך חזר בו כעבור זמן קצר על רקע ביקורת ציבורית.

בעקבות הפרסום, פנה בדחיפות חבר הכנסת פרופ׳ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) למבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, לברר מהם הנימוקים שהובילו להחלטתו לאפשר לראש הממשלה לבצע שינויים בתיק ההשקעות שלו המצוי בנאמנות עיוורת.

טרכטנברג הביע חשש כי נאמנות חצי עיוורת עלולה לערב שיקולים זרים בעיצוב מדיניות העתיד. בנוסף הוא ביקש לברר כיצד יגיב משרד המבקר אם בעקבות הפרסום בכירים נוספים יפנו בבקשה דומה.

בנימין נתניהו נואם בישיבה מיוחדת במליאת הכנסת לציון 67 שנים לכנסת ישראל
בנימין נתניהו נואם בישיבה מיוחדת במליאת הכנסת לציון 67 שנים לכנסת ישראל | צילום: קובי גדעון / לע"מ

בסביבת ראש הממשלה אמרו כי "ראש הממשלה והשרים שמחזיקים תיק השקעות בנאמנות עיוורת, מורשים לשנות את הרכב התיק פעם בקדנציה, ונתניהו לא עשה כך מאז 2009.  זה אושר על ידי ועדה של מבקר המדינה בראשות שופט".