סמנכ"ל משרד התחבורה: "אין קשר בין התאונה לבין התשתית של הכביש"

בראיון לתכנית "אורלי וגיא" שב ראש מנהלת תכנית נתיבי ישראל והדגיש כי על פי ממצאיה הראשונים של החקירה, נגרמה התאונה בשל העמסת מטען חריג על המשאית – ולא בשל רוחבו הצר של הכביש. לגבי כמות העבירות החריגה בה הורשע נהג המשאית, השיב: "אני מניח שבמשרד בודקים את הנושא הזה"

תאונת שרשרת קטלנית ליד צומת להבים בדרום
תאונת שרשרת קטלנית ליד צומת להבים בדרום | צילום: היחידה אווירית משטרת ישראל

"אתם שואלים אותי לגבי מקרה שבו אין קשר לתשתית עצמה, כלומר בין התאונה לבין הכביש", כך אמר הבוקר (רביעי) סמנכ"ל משרד התחבורה וראש מנהלת תכנית נתיבי ישראל, יעקב בליטשטיין.

בראיון לתכנית "אורלי וגיא" הודה בליטשטיין כי אינו מכיר את פרטי המקרה לעומקם, ואולם לדבריו עולה מהמידע שהצטבר עד כה כי התאונה בה נהרגו שמונה נשים נגרמה כתוצאה מהעמסת מטען חורג על גבי המשאית, ולא כתוצאה מהתשתית של הכביש. הוא ציין כי מידע זה גם עולה בקנה אחד עם הממצאים הראשוניים בחקירת המשטרה.

לגבי מספר העבירות החריג (110) בו הורשע נהג המשאית, אמר בליטשטיין כי "אני מניח שבמשרד בודקים את הנושא הזה העבירות של הנהגים נרשמות ויש התייחסות הולמת. הרי צריך לבדוק באיזה עבירות מדובר וכמה בדיוק". בד בבד הניח כי הנושא נבדק באופן רציף על ידי אנשי המשרד.

בליטשטיין שלל כאמור את הביקורת שנשמעה בין היתר מפי עורך דינו של נהג המשאית, לפיה התשתית הרעועה של "כביש הדמים" היא שהובילה לאסון. "דווקא במקרה הזה צריכים לשבח את משרד התחבורה, שאחרי הרבה שנים שהכביש הזה לא טופל לוקח את הכביש ומשקיע בו מיליארדים כדי להפוך אותו לכביש דו מסלולי ודו נתיבי".

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק" שנכח אף הוא בראיון, לא הסכים עם הדברים. "אם התשתית הייתה ברמה הנדרשת, יתכן שההפרדה בין הנתיבים הייתה עשויה למנוע אסון. גם עכשיו עושים חצי מהכביש לא משלימים אותו, המדינה לא השקיעה בהיקף הכספי הנדרש בכבישים אדומים עם מכשולים בטיחותיים", טען.

בתוך כך, פורסמו הבוקר שמותיהן של הרוגות התאונה, כולן בשנות החמישים והשישים לחייהן: פאטמה אבו אל-קיעאן, מנוה אבו אל-קיעאן, כפאיה אלעוסיבה, יסרא אלנבארי, חדרה א-סיד, נורה אלאטרש, זנה אבו טראש, נעמי אבו שחדי.