האסון האקולוגי בערבה: דליפת הנפט גדולה כמעט פי 5 ממה שדווח תחילה

נתונים שהעבירה חברת קצא"א למשרד להגנת הסביבה חושפים כי באסון בבאר אורה דלפו כ-5 מיליון ליטרים של נפט גולמי, זאת למרות שבתחילה טענה החברה כי דלפו בין מיליון למיליון וחצי ליטרים. עוד דווח מהחברה כי עד כה נשאבו ב-2 מיליון ליטרים של נפט מהשטח ופונו כ-13 אלף טון של קרקע מזוהמת

דליפת הנפט מצינור קצא"א באזור באר אורה
דליפת הנפט מצינור קצא"א באזור באר אורה | צילום: המשרד להגנת הסביבה

אזור עברונה הבוקר. צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה

ככל שהזמן עובר, מתברר כי מימדי דליפת צינור הנפט באזור באר אורה גדולים ממה שנטען תחילה. מנתונים שהעבירה אמש (ראשון) חברת קצא״א למשרד להגנת הסביבה עולה כי באסון בבאר אורה דלפו כ-5 מיליון ליטרים של נפט גולמי, זאת למרות שבתחילה טענה החברה כי דלפו בין מיליון למיליון וחצי ליטרים.

יש לציין כי כבר בשלב הראשון הגיבו במשרד להגנת הסביבה בספקנות בנוגע לנתונים הראשוניים שמסרה קצא״א. עוד דיווחה החברה אתמול כי עד כה נשאבו כ-2 מיליון ליטרים של נפט מהשטח ופונו כ-13 אלף טון של קרקע מזוהמת.

המשרד להגנת הסביבה נערך לשיטפון שעלול להתרחש מחר באזור הערב עם ציוד ספיגת זיהום מתוגבר. כמו כן, נבנו סכרים בשטח שמורת עברונה על מנת למנוע מהזיהום להגיע למפרץ במקרה של שיטפון.

בתוך כך, היום פורסם כי לאור מימדי האסון האקולוגי, הורה מבקר המדינה יוסף שפירא להקדים את ביצועה של מטלת הביקורת בנוגע לפעולות המשרד להגנת הסביבה בעקבות תאונות ואירועים סביבתיים, אשר תוכננה תחילה לשנת העבודה 2015.

במסגרת מטלת הביקורת, תיבדק מוכנותם והיערכותם של כל הגורמים שיש להם קשר ישיר ועקיף לאסון האקולוגי בערבה.

כתמי הנפט בשמורת עברונה, לאחר דליפת הדלק הגדולה בערבה
כתמי הנפט בשמורת עברונה, לאחר דליפת הדלק הגדולה בערבה | צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה

אתמול דווח במהדורה המרכזית של חדשות10 כי המשרד להגנת הסביבה חוקר בימים אלה את הרקע לדליפת הנפט בשמורת עברונה שבערבה, כאשר בין היתר נבדק אם הרצה של צינור חדש, שנכנס לשימוש ביום רביעי, היא שגרמה לדליפה. על פי החשד, לאותו צינור הוזרמה כמות חריגה של נפט עבור בדיקת יעילותו, והוא לא עמד בעומס.

בינתיים נמתחת באזור ביקורת חריפה על ראש הממשלה ושריו, שלטענת התושבים באזור לא התקשרו ולא הציעו את עזרתם מאז החלה הדליפה לפני ארבעה ימים. ראש המועצה המקומית חבל אילות, אודי גת, אמר לחדשות10 כי הוא חש מתוסכל מכך שלתושביו אין כוח אלקטורלי משמעותי ולדבריו "אין מתייחסים" אליהם, גם לפני בחירות.

ברשות שמורות הטבע והגנים מעריכים כי מאות עד אלפי לטאות, נחשים, מכרסמים וציפורים מתו באסון האקולוגי וכי ישנה סכנה של ממש לעדר הגדול ביותר של צבאים בנגב ובערבה. נכון ליום ראשון הגיעה הדליפה עד לב השמורה, מרחק של חמישה קילומטרים ממוקד התקלה בצינור.

ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי וגיא סמט מהמשרד להגנת הסביבה בשמורת עברונה, לאחר דליפת הדלק הגדולה בערבה
ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי וגיא סמט מהמשרד להגנת הסביבה בשמורת עברונה, לאחר דליפת הדלק הגדולה בערבה | צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה