דליפת הנפט בדרום: תושבי אילת תובעים 380 מיליון ש"ח מקצא"א

בעקבות הדליפה בקו צינור הנפט באזור שמורת עברונה שבדרום, הגישה תושבת אילת תביעה ייצוגית על סך מאות מיליוני שקלים כנגד חברת קצא"א, שהפעילה את הקו. בנוסף, מנהל המחוז הדרומי של המשרד להגנת הסביבה אסר על החברה להפעיל את הקו מחדש. חשש במשרד להגנת הסביבה משיטפונות שיפזרו את הזיהום עד למפרץ אילת

דליפת הנפט מצינור קצא"א באזור באר אורה
דליפת הנפט מצינור קצא"א באזור באר אורה | צילום: המשרד להגנת הסביבה

החקירה בנוגע לדליפת צינור הנפט בערב אמנם עוד לא הסתיימה, אבל תושבת אילת הגישה הבוקר (ראשון) בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת קצא"א שהפעילה את הצינור, בה היא מאשימה אותה בגרימת מפגע סביבתי, רשלנות, הפרת חובה חקוקה ופגיעה אקולוגית. התובעת דורשת פיצוי על סך 380 מיליון שקלים לשיקום הטבע ולתושבים שנפגעו.

מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה, אסר על חברת קצא"א להפעיל מחדש את צינור הנפט שדלף באזור שמורת עברונה שבערבה, עד לקבלת אישור מהמשרד. עוד מוסרים מהמשרד כי העבודות לפינוי הנפט מהאזור ממשיכות גם השבוע. עד כה פונו 8,500 טון קרקע מזוהמת ושאיבת הנפט הגולמי מבריכות הנפט העיקריות הסתיימה לפי שעה.

במשרד להגנת הסביבה מוסרים כי הם מוטרדים מתחזית מזג האוויר, הצופה גשמים באזור ביום שלישי הקרוב. במקרה של שיטפון בנחל, ישנו חשש שזיהם הקרקע יתפשט ויגיע גם למי התהום ויזהם אותם. במידה ויכו באזור שיטפונו כבדים, זיהום הנפט עלול להגיע גם למפרץ אילת, אך כעת מתרכזות העבודות בפינוי הזיהום מהשמורה.

דליפת הדלק הגולמי מצינור הנפט התרחשה ביום חמישי האחרון וגרמה לנזק כבד בשמורת הטבע עברונה. מדובר באחת השמורות החשובות בערבה וההערכה כעת היא, כי ייקח שנים לשקמה. במשטרה הירוקה ובמשרד לאיכות הסביבה יחקרו את הדליפה ואת הנסיבות שגרמו לה.

דליפת הנפט מצינור קצא
דליפת הנפט מצינור קצא"א באזור באר אורה | צילום: המשרד להגנת הסביבה
דליפת הנפט מצינור קצא
דליפת הנפט מצינור קצא"א באזור באר אורה | צילום: המשרד להגנת הסביבה