בבתי החולים מאיימים: נפסיק בתוך ימים ניתוחים לא דחופים

פרסום ראשון • לאחר הקיצוץ הרוחבי שאושר בעקבות "צוק איתן" ולקראת תקציב 2015, בתי החולים לא עתידים לקבל כמיליארד שקלים להם הם זקוקים. במכתב בסוף השבוע, התריעו: "המצב הנוכחי מהווה סכנה אמיתית ומוחשית לבריאות אזרחי המדינה". גורמים באוצר: ההסכמות מתעכבות בגלל לחץ של יעלון על נתניהו

השתלת קנה נשימה מלאכותי בשבדיה
השתלת קנה נשימה מלאכותי בשבדיה | צילום: רויטרס

בעוד משרדי האוצר והביטחון ממשיכים להתווכח על תוספת התקציב, במשרדים החברתיים מתכוננים לקיצוץ והערב (ראשון) נחשף שכבר בסוף השבוע פנו מנהלי בתי החולים הממשלתיים במכתב לשרת הבריאות, יעל גרמן, ולבכירי האוצר והזהירו שבתוך ימים ספורים ייאלצו לעצור פעילות שאינה דחופה בשל הגירעון בקופותיהן.

בתי החולים מקבלים תקציבים פעמיים בשנה - בראשיתה ובספטמבר, לאחר שמתבררים צורכיהם עד סוף השנה. אלא שלאחר ההוצאות שנכרכו במבצע "צוק איתן" והקיצוץ הרוחבי שאושר בתקציבי משרדי הממשלה בראשית החודש, מתקשה משרד האוצר להעביר להם את דרישתם למיליארד שקל על מנת לכסות את הגירעון הקיים. לאור זאת, הזהירו בהנהלות בתי החולים מהצורך לבטל ניתוחים לא דחופים ולעצור רכישת ציוד שלא מוגדר כמציל חיים.

"כפי שהתרענו פעמים רבות תקציב הפעילות של בתי החולים אזל", כתבו בפורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים. "תופעה זו חוזרת בסוף כל שנה, אך שנת 2014 מתאפיינת בשני הבדלים בולטים: התייקרויות חריגות שגרמו לתקציב לאזול מוקדם מהרגיל והנחייתה (הצודקת לכשעצמה) של החשבת הכללית האוסרת על בתי החולים הוצאת הזמנות עם חיוב תקציב 2015".

עוד הוסיפו והסבירו: "מכיוון שמנהלי הכספים מנועים מלחתום על הזמנות ציוד ותרופות, לא נותרה לנו ברירה אלא לצמצם פעילות בצורה מסיבית", כתבו מנהלי בתי החולים. "המצב מהווה סכנה אמיתית ומוחשית לבריאות אזרחי המדינה ואיננו יכולים שלא להתריע וליידע את קברניטי מערכת הבריאות".

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר לפיד בהצגת הרפורמה בנמלי הים
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר לפיד בהצגת הרפורמה בנמלי הים | צילום: רויטרס

הערכה: תקציב עד אחרי החגים

בעוד מערכת הבריאות מתריעה ממצבה, ההכנות להכרזה על הסכמה על מסגרת התקציב ממשיכות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יאיר לפיד, נפגשו היום אחרי שבסוף השבוע דווח על הסכמות על המתווה שיכלול תוספת לתקציב הביטחון בסך 6 מיליארד שקלים והגדלת הגירעון בשיעור של 3.4%. עם זאת, פגישתם של השניים הסתיימה מבלי שנרשמה הסכמה.

בסביבתו של נתניהו לא ממהרים להשמיע אופטימיות לגבי הידיעות מסוף השבוע ונמנעים מלייצר מצג של הסכמה על מסגרת התקציב, אולם ההערכה היא שלבסוף יגובש המתווה עד אחרי יום כיפור.

בסביבתו של שר האוצר האשימו היום את שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, כמי שמכשיל את ההסכמה על מתווה התקציב ושהוא מפעיל לחץ על ראש הממשלה שלא למהר ולהסכים להצעת האוצר. מנגד, בסביבתו של יעלון תקפו את ההצעה להגדיל את תקציב המשרד ב-6 מיליארד שקלים, לאחר שיעלון הציב רף תחתון של 11 מיליארד שקלים לתוספת. "אי אפשר לנהל ככה צבא", טענו.