דלק מסרטן בקריות: יהב יגיש תלונה במשטרה

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, החליט להגיש תלונה במשטרה כנגד חברת תש"ן הממשלתית, בעקבות פרסום כתבה בדבר דליפות נפט מסרטנות ממכלים בקריית חיים. עד ראייה המכיר את המקום מקרוב סיפר כי את הנפט שדלף לקרקע בשלוש פעמים שונות כיסו בחצץ כדי להעלים ראיות

שלולית דלק בחוות תש"ן בקריית חיים
שלולית דלק בחוות תש"ן בקריית חיים | צילום: חדשות 10

(14:04 דקות)

רחוב דגניה שבקריית חיים, הקרוב למכלי הנפט של החברה הממשלתית "תשתיות נפט ואנרגיה", תש"ן", הוא כנראה אחד הרחובות הכי מסוכנים בישראל, לאחר שברחוב התגלה מספר לא מבוטל של חולי סרטן. תחקיר שנערך לפני תשעה חודשים גילה קשר סטטיסטי בין ההמצאות בקרבת המכלים למחלה שהתפשטה ברחוב.

בעקבות התחקיר, נעשתה קריאה לכל הגורמים המעורבים להזיז את מכלי הנפט מהמקום כדי לשמור על בריאות התושבים, אולם דבר לא נעשה עד לפני חודש, אז החליט ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שלא לחדש את רישיון העסק לחברת הנפט. לדבריו הזזת המכלים מהמקום לא נעשתה מאחר והם נמצאים בבעלות המדינה, שלא היה ביצוע, לא תכנון ולא ניסיון להזיז דברים.

יהב התכוון להזיז את המכלים מהמקום ולבנות במקום שכונה יוקרתית, אולם הוא לא ידע שבמקום נמצאים אגמי נפט ודלק שנקברים מתחת לאדמה, למרות שארגוני הסביבה מתריעים עליהם כבר שנים. הקרקע במקום מזוהמת כתוצאה מדליפת נפט מהמכלים שגילם הוא מימי המנדט הבריטי.

עד ראייה שביקש להישאר בעילום שם מספר שהוא מכיר את המקום והמתקנים טוב יותר מרבים אחרים. הוא מספר שהיה עד ללפחות שלוש דליפות דלק. "האירוע הראשון נמשך מספר ימים והניסיונות לא צלחו ו-300 אלף ליטר דלק דלפו לקרקע", הוא מספר. עד הראייה מספר כי את הדליפות כיסו באמצעות חצץ שהגיע במשאיות ובמכוון כדי להעלים ראיות.

עד הראייה אף מתייחס לרצון של ראש עיריית חיפה להקים שכונת מגורים בתחום בו נמצאים המכלים וטוען כי יהיה צורך לחפור לעומק של שלושה מטרים לפחות ולפנות טונות של קרקע לצורך הדבר. "ראיתי איך חופרים ומגיעים עד למי התהום שגם הם מזוהמים", סיפר.

"אני די מזועזע מהממצאים שחשפתם ואני לא מופתע כי מדובר בחברה ממשלתית, הממשלה לא סופרת את האנשים שגרים בסביבה וראינו את זהב גם במקרה בז"ן", התייחס יונה יהב לפרסום הכתבה בשיחת טלפון לאולפן. "אני מתכוון להגיש תלונה במשטרה ואפנה להליך מנהלי בבתי המשפט המחוזיים של חיפה לסגירת החברה", הוסיף.

יונה יהב בהלוויתה של אהובה תומר
יונה יהב בהלוויתה של אהובה תומר | צילום: צילום מסך חדשות 10

תש"ן: "החברה לא הסתירה מידע ולא מסתירה מידע"

מתש"ן נמסר בתגובה ש"החברה לא הסתירה מידע ולא מסתירה מידע. הטרמינל אינו מסכן את תושבי חיפה והמפרץ, מופעל בהתאם לסטנדרטים המחמירים ביותר ומחזיק בכל האישורים הנדרשים. הבוצה פונתה מהטרמינל לשביעות רצון המשרד להגנת הסביבה. לפני עשרות שנים כשהטרמינל נוהל ע"י גורמים אחרים הוטמנה בוצה בקרקעות הטרמינל, ולאחר שהדבר התגלה בשנים האחרונות - הקרקע פונתה. במהלך השנים לא נמצא זיהום במי התהום".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר ש"שפיכת נפט גולמי לקרקע מוגדרת כאירוע חומר מסוכן, ועליו חלה חובת דיווח. המשרד להגנת הסביבה פתח בצעדי אכיפה מול תש"ן ובמקביל אנו מתמקדים בפינוי הבוצות. סביב מיכל 136 קיימת קרקע מזוהמת, שפונתה במהלך 2011. בנוגע למיכל 125, בשנות ה-2000 היתה תקלה במיכל שהביאה לזיהום קרקע, המיכל כיום מושבת ולמיטב ידיעתנו הקרקע לא טופלה".