"רכישה על תנאי": זוגות צעירים ישלמו על דירות רק לאחר הורדת המע"מ

על פי המודל שפיתחו הקבלנים, הזוגות נרשמים בתור לרכישת הדירות, ורק לאחר כניסת חוק אי תשלום המע"מ על הדירה הראשונה הם ישלמו עליהן. מנכ"ל "פרי נדל"ן" מסביר מדוע החברות נוקטות בשיטה זו: "יש האטה בשוק כי הזוגות הצעירים רוצים ליהנות מאותה הטבה"

בניין ברחוב אליהו ברלין ממנו נפלו אב ושני ילדיו
בניין ברחוב אליהו ברלין ממנו נפלו אב ושני ילדיו | צילום: Google Earth

ההבטחה לבטל את תשלום המע"מ על הדירה הראשונה אמנם עדיין לא יצא עדיין לפועל, אבל את שוק הנדל"ן זה לא ממש מעניין. קבלני הנדל"ן פיתחו מודל חדש - "רכישה על תנאי". על פי מודל זה, הזוגות הצעירים, שמעדיפים לחכות שהחוק ייכנס לתוקף, נרשמים בתור לרכישת הדירה וישלמו עליה כשהדבר יקרה.

שיטת ההרשמה החדשה עובדת בצורה הבאה: הזוגות הצעירים מתחייבים מראש לקנות את הדירה לאחר שנמצאו מתאימים לרשימת הקריטריונים של האוצר, כמו כן הם מעבירים מראש דמי רצינות של עד 50 אלף שקלים.

אם המס יבוטל כמובטח, אותם זוגות כבר הבטיחו מקום בתור העמוס לדירות הזולות. במידה והתכנית לא תצא לפועל - לפחות חלק מהכסף יוחזר להם.

ליאור ברדוגו, מנכ"ל "פרי נדל"ן", מסביר מדוע מסכימות החברות לעסקה. "יש האטה בשוק כי הזוגות הצעירים רוצים ליהנות מאותה הטבה. אנחנו מדברים כל בין 150 ל-200 אלף שקל ליחידת דיור", טען ברדוגו.

בשיטה זו כולם כביכול מרוויחים. הצעירים קונים דירות שזולות על הנייר, והיזמים מרגיעים את הבנקים וטוענים שהשיווק לא נעצר לחלוטין. הבעיה תתחיל אם החוק ימשיך להתעכב או שרשימת הקריטריונים תשתנה - כך הקונים של היום לא יתאימו למבצע אליו הם נרשמו.