רשת אורט ישראל: המורה אדם ורטה לא יפוטר, נרשמה התראה בתיקו

ניצחון למורה האזרחות מקרית טבעון, שתלמידתו התלוננה לשר החינוך בשל עמדותיו השמאלניות - ברשת החליטו להסתפק בהתראה ולא לנקוט נגדו בצעדים נוספים: "המורה הביע את התנצלותו הבוקר בפני התלמידה ואף חזר בו מחלק מאמירותיו. אנו מחויבים לשיח שוויוני ופלורליסטי שמכבד את קשת הדעות בציבור הישראלי"

אדם ורטה
אדם ורטה | צילום: חדשות 10

המורה לאזרחות מקרית טבעון, אדם ורטה, לא יפוטר מתפקידו במערכת החינוך, למרות התבטאויותיו בדבר מוסריותו של צה"ל. שעות ספורות לאחר השימוע שנערך לו היום (חמישי), הודיעו באורט ישראל כי המורה התנצל, ולפיכך יסתפקו בהתראה בתיקו האישי.

"המורה הביע את התנצלותו הבוקר בפני התלמידה ואף חזר בו מחלק מאמירותיו - בעיקר לגבי מוסריות צה"ל ועמדת אורט בנושא הגיוס - והבהיר את אמירותיו האחרות", נאמר בהודעת הרשת, "עם זאת, לאור העובדה כי מדובר באירוע שלישי בין המורה לתלמידה, הוחלט לתת התראה למורה לבל יישנה הדבר".

צבי פלג, מנכ"ל רשת אורט ישראל, כתב בהודעה הרשמית: "כחלק מהאני מאמין החינוכי של רשת אורט, בבתי הספר של הרשת, מתקיים שיח שוויוני, פלורליסטי ופתוח המאפשר התייחסות לכל העמדות, מבלי להותיר אצל מי מהתלמידים תחושה קשה כאשר עמדתם אינה משקפת את עמדתו האישית של המורה העומד מולם. ייחודה של רשת אורט ישראל הוא שהיא אינה פוליטית, וכל משימתה ואתגריה הינם מתן שיוויון הזדמנויות בחינוך לכלל אזרחי מדינת ישראל".

"כדי לנהל רשת בה מתחנך ציבור כה מגוון של תלמידים, אנו מחויבים לקיים שיח שוויוני ופלורליסטי שמכבד את קשת הדעות בציבור הישראלי, ולעודד חשיבה ביקורתית של תלמידי הרשת תוך הצגה של כלל הדעות והאפשרויות. דווקא משום כך, אין מקום לכפיה של עמדה אישית כזו או אחרת על עמדה אישית נוגדת. מתוך רגישות גבוהה לנקודות המחלוקת וחיפוש אחר המחבר והמאחד ולא המפריד, לא נסכים להבעת דעות קיצוניות אישיות על ידי ציבור המורים והמנהלים, אלא אך ורק בהצגה רחבה של כלל הדעות, תוך כיבוד מלא ושוויוני בעת הצגתן", נכתב בהודעתו של פלג. "בוודאי שלא נסכים שכאשר תלמידים מביעים דעות שונות מאלה של המורה, הם יינזפו או יושמו ללעג".

המורה הגיע לשימוע מלווה באחיו ובפרקליטו, ושהה בו כשעתיים וחצי. השימוע התקיים לבקשתו של ורטה, שבשימוע הראשון לא הצליח להביע כרצונו את טענותיו כלפי הרשת, ואמר כי השימוע לא היה תקני מפני שלא היה בו נציג של משרד החינוך.

בשימוע הנוכחי כבר נכחו נציגי בית הספר, נציגי משרד החינוך המחוזיים, ופרקליטו של המורה. ביציאה הודה ורטה לכל מי שתמך בו, והדגיש כי בשימוע עלתה החשיבות לכך שמורים יוכלו להביע את הדעות שלהם. הוא לא יכל לומר יותר עד שתתקבל ההחלטה, כאמור, בתחילת השבוע הקרוב.

לאורך כל השימוע הגיעו עשרות אנשים שהתאספו מחוץ למשרדי אורט ישראל, בהם פעילי מרצ, תלמידים ומורים רבים שהגיעו לחזק את ידיו.

פירון: "אסור לפטר אדם על רקע אידיאולוגי"

הפרשה התפוצצה כאשר תלמידתו של ורטה, ספיר סבח, פנתה במכתב לשר החינוך שי פירון ובו קבלה על כך שהמורה מביע בשיעור את דעותיו הפוליטיות השמאלניות הקיצוניות, לדעתה, ומדבר בגנות צה"ל. לאחר הפנייה החל בירור בעניינו, שלא מנע מוורטה להמשיך ללמד. היום גם נערכה סולחה בין ורטה לבין התלמידה ספיר.

מנכ"ל אורט ישראל טען בראיון לאורלי וגיא כי המורה ניסה לשכנע את תלמידיו שלא להתגייס לצה"ל. מנגד, הצהיר אתמול שר החינוך שי פירון כי "אסור לפטר אדם על רקע אידיאולוגי", מבלי לנקוב בשמו של ורטה.