כביש 1 נפתח מהיציאה מירושלים; המפכ"ל: "אנחנו עמוק במערכה"

המשטרה פתחה לתנועת כלי רכב פרטיים את הכביש הראשי מאזור מוצא, וכך גם את כביש 443. דנינו סייר בצפת ושמע מהתושבים ביקורת על התנהלות המשטרה. "פעלנו ללא דופי. אין למשטרת ישראל או לאף אחד אחר יכולת להיות אחראי על המשקעים", הוא אמר. 14,000 בתי אב עדיין ללא חשמל, שיא כל הזמנים החורפי נרשם בצריכה בשישי ושבת

חוות הבוקרים במרום גולן בשלג
חוות הבוקרים במרום גולן בשלג | צילום: לימור הולץ

בשורות טובות לנהגים: המשטרה פתחה בשעות הבוקר המאוחרות לתנועת כלי רכב פרטיים את כביש מספר 1, מהיציאה מירושלים לכיוון תל אביב. אחרי שלושה ימים בהם הכביש היה סגור בשל הסערה והשלג, יכולים הנהגים לנסוע מאזור מוצא דרך כביש 9, ומערבה לכיוון תל אביב. כמו כן מותרת הנסיעה לכל כלי הרכב ממבשרת ציון לכיוון תל אביב. בנוסף, נפתח לתנועה לכל אורכו כביש 443, והנהגים מתבקשים לשמוע להוראות השוטרים מכיוון שמספר כלי רכב עדיין נמצאים בצדי הדרך. כלי רכב שפונו מהאיזור הועברו למחנה עופר.

נגמ
נגמ"שים בדרך לירושלים לבנייני האומה | צילום: ערוץ 10

מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, סייר הבוקר בצפת ושמע מהתושבים חוויות מהסערה. "שלא נתבלבל, אנחנו עמוק במערכה, עוד לא חזרנו לשגרה", אמר דנינו, כשהוא מתייחס לחלק מהצירים שעדיין מנותקים. "בחלק מהמקומות עדיין ישנם תושבים ללא חשמל. לשמחתי בעיר צפת החשמל חזר כמעט לכל העיר, אבל יש עוד כמה מקומות בודדים שלא חוברו ואני מקווה שבמהלך היום הזה כולם יחוברו לחשמל", אמר דנינו.

"יש לנו צירים חסומים בצפון והמטרה היא לפתוח אותם כמה שיותר מהר. כדי לעשות זאת יש להתגבר על המכשולים כמו עמודי החשמל שנפלו", הוא הוסיף. לדבריו, המטרה היא לא לסכן חיים בשלב הראשון. "קל מאוד לפתוח ציר, אבל אנחנו לא רוצים שחס וחלילה, לאחר השימוש בציר יהיו נפגעים", הסביר המפכ"ל.

המפכ"ל אמר עוד כי ייקח קצת זמן לחזור לשגרה וקרא לתושבים להתאזר בסבלנות. הוא נשאל אם המשטרה אחרה בחסימת הכבישים, והשיב כי המטרה הייתה מאותו רגע שהשלג החל לרדת לא לגרום לנזק בנפש או ברכוש. "בהכירי את העובדות משטרת ישראל פעלה ללא דופי. אפשר לומר מה שרוצים. אין למשטרת ישראל או לאף אחד אחר במדינת ישראל יכולת להיות אחראי על המשקעים ועל רמת השלג", אמר דנינו.

הוא נשאל בעקבות דבריו בסוף השבוע, אם הוא חושב שלהיות שלושה ימים ללא חשמל, זה נקרא לקטר. "לא אמרתי אנשים קוטרים. דברתי על משמעת אזרחית. שבחתי את החוסן שהתגלה כאן ולא היו קוטרים. התייחסתי לסיפור אחר לגמרי, שבו בעודנו מפנים ילדים ומוציאים אותם למקום מבטחים השוטרים שומעים 'למה לא סגרו צירים?'. נעשה תחקירים ואת כל מה שצריך אבל בואו קודם כל נחזיר את מדינת ישראל לשגרת חיים נורמלית ותקינה", הוא אמר.

בינתיים, עדכנה המשטרה אחר הצהריים על כבישים שעדיין חסומים: כביש 8900 בין נוף כנרת לצפת; כביש 89 בכניסה לצפת; כביש 60 בין גוש עציון לקרית ארבע, ובין כיכר אדם לבית אל; כביש 234, גשר צאלים; כביש 386 בין ככר הסטף לירושלים, כביש 395 בין כיסלון לרמת רזיאל, כביש 425 מהר אדר לאבו גוש, וכביש 436 מצומת נבי סמואל לגבעת זאב.

6,000 בתים בירושלים ללא חשמל

לאחר הרגיעה בסופה, נותרו כמעט 14 עשר אלף בתים מנותקים מחשמל. מחברת החשמל נמסר כי בירושלים נותרו כ-6,000 בתי אב ללא חשמל, ועוד נמסר כי נעשים מאמצים רבים, להחזיר את החשמל ליישובי עוטף ירושלים, יהודה ושומרון, ועוטף צפת. בחברת החשמל ציינו כי בימים שישי ושבת נרשמה צריכת השיא בכל הזמנים לתקופת החורף - 10,700 מגה וואט. הם מסרו כי עד שעות הלילה אמורים הישובים אביבים, דובב, יראון, ברעם, גוש חלב, מרון, ספסופה, אור הגנוז ובר יוחאי, להיות מחוברים מחדש לרשת החשמל.

בצפת לא יתקיימו מחר לימודים, וכך גם בבתי הספר אנה פרנק ונוף הרים בסאסא, ובבית הספר פסגות ביראון.